Toen ik mijn vriend Mark, inmiddels bijna 15 jaar geleden, vroeg wat zijn type was.
Weet ik zijn antwoord nog goed. Mijn hart stopte zelfs even met kloppen.
We zaten in de taxi. Hij reed onze wekelijkse rit van mijn ouders in Zeeuws-Vlaanderen naar de kliniek in Gorinchem waar ik 10 maanden zou verblijven om aan mijn gezondheid te werken.
Zijn antwoord: blond.
Zat ik daar. Met een kort, pittig, donker kapsel.
Dit was mijn eerste subtiele toenadering. Die uiteindelijk toch tot een liefdesverklaring heeft geleid. De dood of de gladiolen, dacht ik. Ik weet niet of ik het nog een keer zo zou durven. Want ik zat absoluut in de meeste donkere periode van mijn leven. Was zeker geen catch op dat moment. En toch kusten we voor de eerste keer op de parkeerplaats voor de kliniek, een paar weken na mijn eerste toenadering.
Aan dit verhaal moest ik denken toen ik aan het mijmeren was over iets compleet anders. Maar dan ook echt compleet anders.
Ondernemers lijken de afgelopen jaren steeds beter te weten wat ze willen. En vooral ook wat ze niet willen. Wanneer het gaat over het samenwerken met een team.
Waar ik het eerder had over hoe niet winstgevend het is om continu een lenteschoonmaak te houden in je team. Is de andere kant, want er is altijd een andere kant, dat je daardoor wel steeds beter weet wat je wil.
Net zoals in de liefde. Je kunt wel een plaatje in je hoofd hebben van je ideale partner. En door het daten steeds een grotere wensenlijst hebben. Maar uiteindelijk, en ik kan alleen maar over mijn eigen situatie praten, kan je echt totaal met iemand anders thuiskomen dan je ooit had gedacht.
Mark is namelijk ook totaal mijn type niet. En toch is hij de liefde van mijn leven. Blijft bijzonder hoe het leven loopt.
Er is een bepaalde volwassenheid ontstaan in de markt
Terug naar de ondernemers. Of ze nu veel ervaring hebben opgedaan of niet met samenwerken. Ik merk dat er een bepaalde volwassenheid is ontstaan in de markt.
Waarin ondernemers gewoon heel goed weten wat ze nodig hebben. En dat gaat steeds meer voorbij aan het letterlijke werk uitbesteden. Ik schreef hier eerder een blog over: de drie levels van samenwerken. Je kunt in mijn ogen namelijk samenwerken op het gebied van uitbesteden, ontzorgen en co-creëren.
En waar het lang gewoon goed genoeg was om werk uit te besteden aan een VA. En dit al vernieuwend was. Liggen de verwachtingen tegenwoordig steeds hoger. En dat vind ik persoonlijk zeker een goede ontwikkeling.
Toen ik zelf startte als VA, inmiddels 7 jaar geleden, had ik persoonlijk moeite met mijn manier van werken. Ik factureerde mijn uren. En vond niet alle uren even waardevol. De gesprekken met mijn klanten vond ik wel het driedubbele waard. En vervolgens het werk uitvoeren een stuk minder. Maar alles bij elkaar waren dat behoorlijke maandelijkse bedragen.
Waar ik sindsdien mijn weg in heb geprobeerd te vinden. De vraag die ik mezelf altijd heb gesteld en nog steeds: Hoe kun je de grootste meerwaarde bieden aan je klanten op een manier waarop je je klant écht ontzorgt en een bijdrage levert aan hun groei?
Dan wordt de investering veel logischer voor je klant. Want dan is een samenwerking zoveel meer dan alleen een aantal taken en verantwoordelijkheden overnemen. Hier heb ik absoluut een lange weg in afgelegd. Want in de eerste jaren wilden ondernemers het helemaal niet anders. Maar gaandeweg is deze verschuiving toch ontstaan.
Kritischer op kosten en winst
Je kunt hier ook weer talloze verklaringen voor bedenken. Ondernemers zijn steeds kritischer op hun kosten en de winst die ze willen behalen. Wederom een goede ontwikkeling. Dat betekent dus dat ze veel bewustere keuzes maken. En echt sturen op kwaliteit.
Wat ik vaak terug hoor is wanneer een teamlid echt alleen werk overneemt, dat de maandelijkse facturen dan vaak wat hoog uitvallen en zelfs tegenvallen. Omdat de investering dan op een gegeven moment niet meer opweegt, gevoelsmatig, tegen wat ze ervoor terugkrijgen.
Hier krijg je natuurlijk een spanningsveld tussen de ondernemer en het teamlid. Want de uren zijn wel gemaakt. De vraag is beantwoord. De support is geleverd. Hoe kan het dan toch dat er steeds meer ontevredenheid komt en dus ook steeds meer wordt verwacht van het werken met een VA of OBM?
Ik ben ook niet van mening dat je dan maar steeds harder moet gaan werken. Of je uren vervolgens maar niet moet doorrekenen. Want als er iets voor wrijving en ruis zorgt is het verwachtingen niet uitspreken. Dat is weer een heel ander verhaal.
Hier kan ik, net zoals alles eigenlijk binnen mijn vakgebied, wel uren over schrijven en delen. De conclusie van vandaag? Ik ben van mening dat we hier enorm van kunnen groeien in ons vakgebied.
Een aantal dingen waar ik bijvoorbeeld direct aan denk die je kunnen helpen in jouw ontwikkeling als VA of OBM:
– Zorg dat je de onderliggende vraag van je klant heel goed snapt. Want vaak is het niet alleen maar opgelost met het overnemen van werk. En zit er in mijn ogen altijd een vraag onder de vraag waar ze voor bij jou komen.
– Kijk hoe je zelf kunt groeien in je rol door niet alleen werk over te nemen, maar ook echt te kijken hoe je je klant nog meer kunt ontzorgen. En waar je bijvoorbeeld co-creatie kunt toevoegen in jullie samenwerking.
– Investeer in je persoonlijke ontwikkeling en groei. Een dooddoener natuurlijk met mijn aanstaande mentorship, maar ik meen dit wel. De grootste groei die ik heb kunnen doormaken zakelijk zit hem in mijn persoonlijke groei. Anders had ik deze stappen nooit durven zetten. En vooral niet kunnen dragen.
Dit is een observatie van mijn kant en natuurlijk geen vaststaand feit. Wat het allerbeste werkt en in mijn ogen iets is wat je sowieso regelmatig kunt doen: praat met je klant. Vraag hoe zij de samenwerking zien. Waar zij nog groei zien. Wat ze hierin nodig hebben. En hoe ze dit idealiter voor ogen zien. Doe dit zelf ook regelmatig, kijk naar je werkwijze en je aanbod. Hoe je dit iedere keer passender kunt maken, aansluitend op de ontwikkelingen binnen de markt. Maar ook passender voor jezelf en je eigen groei.
Wanneer je hierin blijft investeren en het gesprek open durft te gooien investeer je volgens mij in hele mooie en duurzame relaties.
Hiermee help ik VA’s en OBM’s in mijn mentorship
In maart deel ik meer informatie over de tweede ronde van mijn mentorship. Hij zal qua vorm en tijd iets anders zijn dan de eerste ronde. Maar verder blijft de inhoud hetzelfde. Zo ongelofelijk waardevol en bijzonder vind ik het om te mogen faciliteren.
Mocht je op de hoogte willen blijven en als eerste het nieuwe aanbod willen ontvangen. En daarnaast, wanneer je je aanmeldt, twee extra cadeaus ontvangen?
Meld je dan vrijblijvend aan voor de wachtlijst. Dan neem ik je mee in alle voorbereidingen van de tweede ronde. En zal ik ook af en toe wat delen over hoe deze eerste ronde verloopt.
Mijn netwerk bestaat natuurlijk niet alleen uit VA’s en OBM’s, mocht jij iemand kennen die je vindt passen bij mijn mentorship, zou ik het super bijzonder vinden wanneer je ons in contact brengt. Wanneer diegene uiteindelijk gaat starten ontvang je van mij uiteraard een mooie bonus.
Voorlopig heb ik geen ruimte voor 1-op-1 klanten. Hoe je als ondernemer met mij kan samenwerken dit voorjaar is tijdens de CEO dagen. Daar ben je meer dan welkom om aan te sluiten. De eerstvolgende is 3 maart. Hier lees je meer informatie.
Mocht je iets willen delen naar aanleiding van deze blog, kan dat natuurlijk altijd. Je kunt me een mailtje sturen via info@deborahdepoorter.nl of een berichtje via Instagram.

Let's Elevate Mentorship voor VA's & OBM's (to be)
Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders.
Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.
De volgende ronde van het mentorship gaat 11 mei 2023 van start.