In dit blog duik ik in de verschillende levels van samenwerken met een ondernemer als VA of OBM.
Wanneer je online als VA (Virtual Assistant) of OBM (Online Business Manager) met een ondernemer samenwerkt is deze blog interessant voor jou. En ook wanneer je als ondernemer met een VA of OBM werkt of wil werken, kan het interessant zijn om verder te lezen.
Beide perspectieven neem ik namelijk altijd mee in alles wat ik deel. Omdat ik beide kanten van het spectrum zo goed ken. En net zo waardevol vind. Vanuit dit perspectief is ook mijn werkwijze, visie en het mentorship Let’s Elevate voor VA’s en OBM’s ontstaan, omdat ik het zowel de ondernemer als het team gun om samen te groeien. Om samen het allerbeste uit de samenwerking, maar ook hun eigen ontwikkeling en die van het bedrijf te halen.
Duurzaam groeien als VA en OBM mét je klant
Ik geloof persoonlijk enorm in duurzame groei als VA en OBM in de samenwerkingen met je klanten. En ik ben van mening, door mijn eigen ervaringen na 5+ jaar werkzaam te zijn als VA, vervolgens OBM en nu Mentor voor deze doelgroep, dat wanneer je duurzaam wil groeien met een team, dat je dan een aantal dingen nodig hebt.
Wat ik jaar na jaar terugzie is dat er enorme teamwisselingen plaatsvinden bij veel grote en ook kleinere online ondernemers. Het werkt niet, aldus de ondernemer. Ze voldoen niet aan hun standaard. Ze kunnen niet mee in hun tempo. En zo worden er VA’s, OBM’s en Integrators ingezet en vervolgens ook weer losgelaten. Geloof me, ik geloof in kwaliteit. En sta hier ook voor. Maar ik vind het ook belangrijk om te onderzoeken hoe we samen in deze markt duurzame samenwerkingen aan kunnen gaan. Zodat je niet ieder halfjaar je team moet inwisselen, net als de nieuwe seizoenscollectie in de winkel.
Wat ik zo jammer vind is dat er te vaak nog in samenwerkingen dingen worden ingeslikt. Maar ook dat er op de oppervlakte gehandeld wordt. Terwijl er zoveel in de nuance en in de energie speelt.
Tarieven zijn hier bijvoorbeeld vaak een gevolg van. Dat wanneer er dingen niet kloppen in de samenwerking, maar vaak nog dieper dan dat, dan ga je dat terug gespiegeld krijgen in tarieven. Wanneer je niet elkaars match bent, dan moet je ook niet blijven wanneer het gewoon niet werkt. Maar wat als je wel matcht, maar de omstandigheden zijn niet ok en trekken de energie uit de samenwerking, dan vind ik dat ontzettend zonde.
Wat is de basis voor een goede samenwerking?
> Openheid en vertrouwen is de basis voor iedere relatie, zo ook voor een samenwerking.
> Een helder perspectief, wat is de rode draad en de intentie van de ondernemer én de VA of de OBM? Zodat je beide weet waar je naartoe aan het groeien bent.
> Duidelijke rolverdelingen, wanneer je als VA of OBM niet de juiste rol hebt en als ondernemer ook nog te veel aan het micromanagen bent, dan zit je uiteindelijk elkaar in de weg.
De levels waarop je kan samenwerken met je klanten als VA en OBM
Level 1. Uitbesteden. Dit is waar veel ondernemers en hun team in blijven hangen. Heel simpel: er zijn werkzaamheden en die moeten worden gedaan.
Het maakt de ondernemer zelfs bijna niet uit wie het doet. Wanneer het maar gedaan wordt. Dit kan in het begin van de onderneming ook fijn zijn om op die manier samen te werken.
Want de ondernemer heeft het gevoel niet alles meer zelf te hoeven doen. En ze kunnen een aantal taken over de schutting gooien en denken daarmee klaar te zijn.
Als VA kun je hier ook lang je brood mee verdienen. Door taken af te vinken. Lekker te knallen. En klanten lijken nog blij te zijn ook. Maar wanneer je wil groeien in je tarief of in je rol kom je toch al snel een plafond tegen. Want de ondernemer vindt het fijn dat hij of zij deze taken niet meer hoeft te doen.
Maar ziet hier ook geen groeiende waarde in. Het zijn hele platte werkzaamheden en ze moeten gewoon worden gedaan. Dat ze blij zijn dat je er bent en dat jij het doet, dat staat boven kijf. Maar ze willen hier vaak niet enorm in investeren en als jij in tarief groeit dan gaan ze gestaag mee of uiteindelijk niet. En dan gaan ze naar een ander die op tarief concurreert. Want ze willen het gewoon van hun bord af en dat was het. En het laatste wat ik je gun is dat je moet concurreren op je tarief.
Level 2. Ontzorgen. Dit is waar je als VA en OBM een level kunt groeien in het helpen van de ondernemer. Want in level 1 zul je ook zelf een plafond ervaren. De taken zijn gedaan. Toggl is ingevuld. En de factuur is gestuurd. En de nieuwe maand is weer begonnen. Basic. En daar is niets mis mee.
Maar wanneer je zou willen groeien in je uren, of je maakt veel meer uren dan je rekent, dan kom je op een gegeven moment in een kramp terecht. En je klant ook. Want zij zien de facturen stijgen en vinden dat het niet persé waard. Want als ze heel eerlijk gaan kijken, dan betalen ze best wat geld maar voelen ze zich niet echt ontzorgd.
En daar zit precies een uitnodiging om te groeien in je rol. Naar level 2. Want wat kun je doen om je klanten meer te ontzorgen? Dat is meer dan alleen maar werk uitbesteden. En je taken afvinken.
Dan wordt er ook wat anders van je gevraagd. Het draait hier om pro-actief zijn. Je klanten voor zijn. Meedenken en het grotere plaatje zien. Snappen waar de klant zijn of haar behoeftes liggen en hierop inspelen. Niet alleen werk overnemen maar ook kijken naar de taak en je afvragen of dit niet handiger, beter of anders zou kunnen. Een tweede set ogen met een kritische en open blik, dat kan je klant ontzettend veel opleveren, mits ze daarvoor openstaan. Het valt of staat met de match en de veiligheid die je hebt in de relatie met je klant.
Level 3. Co-creatie. Ik ben van mening dat we alle drie de levels een beetje in onze werkweek zullen terugzien. Maar hoe bewuster je bent dat er groei mogelijk is in je werkwijze. Maar ook in hoe je je klanten kunt helpen als VA of OBM. Hoe meer inzicht je krijgt in wat nu precies je toegevoegde waarde is. En waarin je zou willen groeien.
Het level van co-creatie is echt het meedenken met de klant. De sparringpartner durven zijn. Een vertrouwenspersoon. Hierin kom je natuurlijk al gauw bij de rol van de OBM of de Integrator. Ik denk dat dit als VA ook zeker kan. Sterker nog, ik heb dit ook lang gedaan als VA. In de overleggen die ik had met mijn klanten werd regelmatig mijn mening of visie gevraagd. En hoe meer ik deze durfde te geven door de jaren heen, hoe waardevoller ik werd voor mijn klanten. Hoe kun je dit meer toepassen in een samenwerking met je klant?
Door jezelf iedere keer te trainen wat nu echt de vraag is van je klant. Wat de behoeftes en verlangens zijn onder de vraag van de klant. Maar het helpt ook om regelmatig boven het werk en de agenda uit te stijgen. Wat zie je gebeuren, waar ligt de focus en wat levert dit op. Wat zou je je klant hierin gunnen. Hoe kun je bijvoorbeeld meer nadruk leggen op het evalueren van groei en cijfers? Maar ook het toevoegen van reflectie. Het voorbereiden van een afspraak mét je klant, zodat zij ook echt aan het denken worden gezet in wat ze nodig hebben op dat moment.
Natuurlijk valt over deze levels nog heel veel te zeggen. En is er nog een hele wereld aan levels te vinden in ons werk. Maar ik denk dat het al heel erg veel inzicht kan geven om hier gewoon eens zonder oordeel naar te kijken voor jezelf. Op welk level je vooral aan het werk bent. Of als ondernemer: op welk level je vooral samenwerkt met je team. En wat je nodig zou hebben om hierin te kunnen groeien.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen na het lezen, je mag altijd een reactie achterlaten of me een berichtje sturen via Instagram.
Let's Elevate Mentorship 1-op-1 begeleiding
Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders.
Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.