Dit weekend kochten Mark en ik alvast onze kerstboom. En zelfs de kerstbomenkwekerij vond ons behoorlijk op tijd. We gaan dit weekend een lang weekend weg en het leek me zo fijn om terug thuis te komen bij een huis vol lichtjes en warmte. November is voor mij een maand om voor te bereiden. Op de maand december. Maar ook op het nieuwe jaar.
En deze periode is niet alleen perfect voor jou om nieuwe plannen te maken voor jezelf. Je eigen jaar af te sluiten. Maar ook om dit samen met je klanten te doen.
Regelmatig evalueren met je klanten is in mijn ogen zo essentieel. Natuurlijk wil je je klanten niet continu een vragenlijst onder de neus duwen, aangezien ze heus wel meer te doen hebben. Maar ik denk dat er nu vaak nog te weinig wordt geëvalueerd. Met als gevolg dat er weinig momenten zijn waarin er ruimte is voor feedback.
Wat me al heel lang opvalt is dat er in samenwerkingen nog te vaak en te snel dingen worden ingeslikt. En maar onder het tapijt geveegd. Er wordt vaak gedacht dat de ander je gedachten moet kunnen lezen. Hoe meer je gaat invullen voor de ander, hoe groter de kans is dat je elkaar onderweg redelijk kwijt kan raken.
Open en eerlijk evalueren
Wanneer je duurzaam met elkaar wil groeien heb je in mijn ogen een overlegritme nodig. Niet om het overleggen zelf. Maar om een bewust moment op de agenda te zetten waarin je de samenwerking doorneemt. Kijkt of de behoeftes onderling veranderd zijn. Of dat er nieuwe zaken kunnen worden toegevoegd aan de samenwerking. Of dat er bijvoorbeeld een andere koers gevaren mag worden.
Het is ontzettend zonde wanneer je in de snelheid van groei elkaar verliest. Omdat je allebei wel voelt dat er dingen verschoven zijn maar ze onuitgesproken blijven. En daarmee komt er een grote stapel ruis tevoorschijn. En die neemt ook ruimte in. In jullie samenwerking. In het team. Maar ook uiteindelijk in het bedrijf. En in de groei van de klant.
Moet je alles maar kapot evalueren? Nee. Dat denk ik ook niet. We hebben allemaal zo onze periodes waarin het even wat minder kan gaan. Of waarin je niet continu op een lijn ligt. Een samenwerking is niet anders dan een relatie. En een relatie floreert vaak ook niet vanzelf. Je hebt elkaar nodig. Maar ook echt het vertrouwen als basis voor jullie groei.
Want samen kun je de mooiste groeistappen maken, wanneer je open en eerlijk blijft evalueren.
Een fijn overlegritme en de kracht van een evaluatieformulier
Kijk samen met elkaar naar een fijn overlegritme. Spreek met elkaar af waar jullie op gaan sturen in jullie samenwerking. En wat jullie allebei nodig hebben om te kunnen groeien.
Daarnaast kan het fijn zijn om hier een ritme in te bouwen. En een vragenformulier voor op te zetten. Je kunt er ook voor kiezen om een keer per jaar live samen te komen bijvoorbeeld. Of vaker. Om echt de tijd te kunnen nemen voor de evaluatie. Niet alleen tussen jullie maar ook voor de groei van het bedrijf van je klant. Zo bied je direct een extra service en meerwaarde in jullie samenwerking.
Wanneer je samen graag wil groeien in je samenwerkingen ligt er in mijn ogen een uitnodiging om dit open te breken in een samenwerking. En het gesprek aan te gaan over jullie wensen.
Ook helpt het om te horen wat je klanten vinden van jullie samenwerking. Waar zij de grootste meerwaarde in zien. En wat ze zouden missen wanneer jullie samenwerking stopt. Zo kun je steeds meer ontdekken waar jouw grootste goud in zit. Dat is vaak iets wat je zelf niet zo makkelijk of snel ziet.
Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat je open durft te communiceren met elkaar. Waarin je samen het perspectief blijft schetsen voor julie samenwerking en groei. Wanneer het heel duidelijk is dat je allebei hele andere kanten opgroeit, is het alsnog heel essentieel en waardevol om dit te weten. Dan weet je waar je wel en niet op kunt bouwen. En kun je vervolgens een plan maken om een vervanger te zoeken bijvoorbeeld.
Ik blijf me erover verbazen hoeveel energie er verloren gaat door maar angstvallig stil te blijven. Vanuit allebei de kanten in een samenwerking.
En ik snap het. Want het kan moeilijk en spannend zijn om je uit te spreken. Want dan krijg je een reactie. En je weet nooit wat deze reactie gaat zijn. En dat is dus precies waarom je het wel in beweging moet brengen, communicatie, in een samenwerking, zodat je het niet vastzet in jezelf. En er uiteindelijk stilstand komt in jullie groei en ontwikkeling. Dat is nooit de bedoeling geweest van jullie samenwerking.
Zo stuurde ik na de eerste maand in het Let’s Elevate Mentorship voor VA’s en OBM’s (to be) een evaluatieformulier, iets wat ik regelmatig blijf doen. Hoe spannend en kwetsbaar ik het ook vind, want dit is iets wat zo ontzettend uit mijn hart komt wat ik mag betekenen en faciliteren, maar dan nog wil ik heel graag kunnen bijsturen in het moment. Ik heb de eerste reacties terug ontvangen en er zitten zulke mooie inzichten in. En tegelijkertijd ook een aantal tips die ik mee ga nemen om de ervaring nog beter te maken. Hoe waardevol is dat?! Ik zou het echt heel erg vinden wanneer de feedback pas aan het einde van het programma boven tafel zou komen. Of nog erger: wanneer het helemaal niet wordt gedeeld en iemand eigenlijk andere verwachtingen had of ontevreden is.
Een maandelijks moment van reflectie voor de groep, om hun eigen inzichten en stappen in kaart te brengen. Maar ook om te kijken waar ze in de komende maand aan willen werken en waar ik ze in mag faciliteren. En wat ik mag doen om hun ervaring nog beter te maken.