Deze vraag komt in iedere fase terug en is relevant wanneer je start als VA of doorgroeit in je rol en met je bedrijf. Hoe kom je aan nieuwe klanten? In deze blog ga ik hier graag dieper op in met je. 

Sommige dingen zullen niet nieuw zijn. Maar net als ondernemen een cyclus van herhalende en daarmee stapelende acties in zich heeft, is dat hetzelfde voor het vinden van nieuwe klanten. 

Laten we de context hier ook in meenemen. De tijd waar we ons in bevinden is heel erg gunstig. Wat ik hiermee bedoel? Steeds meer mensen weten wat een VA is, wat een Virtual Assistant doet en wat een VA kan betekenen voor een ondernemer en diens bedrijf. Dus dat streepje heb je voor in deze tijd. Toen ik startte in 2016 was dit nog wel anders. Er was een stuk minder bekend over dit hele vakgebied.

Op de volgende vragen ga ik uitgebreid in: 

– Waarom heeft de een een wachtlijst en de ander moeite met het vinden van nieuwe klanten?
– Hoe ziet marketing er uit voor een VA? 
– Wat zijn de opties? 
– Wat heeft dit te maken met jezelf laten zien? 
– Waar zitten jouw ideale klanten? 
– Hoe zorg je dat je in je marketing de juiste toon te pakken krijgt?
 

Waarom heeft de één een wachtlijst en de ander moeite met het vinden van nieuwe klanten? 


Tegelijkertijd is het een enorme groeimarkt met bijna een wildgroei aan verschillende type VA’s. Dit zorgt voor meer bekendheid, maar dat moeten we ook gewoon eerlijk zeggen, ook voor meer concurrentie. Waar je eerst een van de enige was, ben je nu een van de velen.


Dat vraagt soms om wat meer creativiteit in het vinden en aantrekken van nieuwe klanten. Voordat ik dieper inga op alle verschillende opties en routes die je kunt kiezen en bewandelen. Wil ik stilstaan bij de basis, wat dat voor mij is ten minste, van het aantrekken van nieuwe klanten.

Kwaliteit zal altijd blijven bovendrijven. Dat is waar ik in geloof. Wanneer je goed bent in wat je doet, krijg je tevreden klanten. En zullen zij vervolgens delen met anderen dat ze tevreden zijn. En krijg je zo weer nieuwe aanvragen en klanten.

Kan het zo simpel zijn? In essentie is het ook niet moeilijk om als VA nieuwe klanten te vinden. Waarom heeft de één dan een wachtlijst en de ander toch wat meer moeite om een gevulde agenda met klanten te krijgen?

Sowieso is dit in mijn ogen het beginpunt van je groei als VA en niet zozeer het eindpunt. Wanneer je op dat punt staat, je hebt je fijne klanten en comfortabele omzet. Maar je agenda zit te vol om überhaupt tijd te hebben voor je eigen plannen en groei. Dan is mijn podcast interessant voor je om dieper in te gaan op jouw vraagstukken. 

Dan komt het neer op kleur bekennen. Positionering als het ware. En nee, dat hoeft niet allemaal online met je eigen branding, Reels en fotoshoots. Het gaat erom dat je aan de voorkant duidelijk maakt wat je aan de achterkant doet. En die voorkant, die kun je vervolgens zelf kiezen. Veel van mijn klanten zijn ervaren VA of OBM en een flink aantal van hen heeft geen behoefte om zich online te profileren. En dan ben ik de laatste die zegt dat dat moet. Het gaat er dan om dat we samen een route bedenken die goed voelt, voor je werkt en waar je kunt zaaien.

Hoe ziet marketing eruit voor een VA? 

We kunnen dit heel ingewikkeld maken of we beginnen eerst iets dichter bij huis. Bij wat heeft gewerkt in het verleden. Ik kan natuurlijk niet inschatten waar je staat wanneer je deze blog leest. Of je nog startend bent, al je eerste klanten hebt of al (flink) wat meer ervaring hebt. 

Wat heeft al eerder voor je gewerkt? Zat je hiervoor in loondienst of had je een andere rol? Hoe heb je destijds nieuwe opdrachten, samenwerkingen of klanten gekregen? Kun je kijken wat je hieruit mee kunt nemen in wat je nu doet? Ik vind het belangrijk om met alle stappen die je zet van binnen naar buiten toe te werken. Wat ik daarmee bedoel? Je kunt wel naar ChatGPT gaan en intypen ‘hoe je nieuwe klanten kunt vinden als VA’. Of erg om je heen gaan kijken. En zo van strategie naar strategie navigeren. Maar ik wil als eerste en altijd stilstaan bij jou.

Wat heeft dus al eerder voor je gewerkt? En welk medium vind je zelf prettig? Houd je van offline netwerken? Ben je fan van Instagram? Ben je een schrijver, houd je van mooie plaatjes en ben je veel op Pinterest te vinden? Of ben je een fan van podcasts luisteren? Dat wil niet zeggen dat het platform waar jij je fijn bij voelt, dat dit ook het sterkste is om nieuwe klanten te vinden. Maar ga uit van wat werkt en van wat werkt voor jou.

Wat ik vaak hoor is “Wie zit er nu op mij te wachten?” Dit gaat vaak over de stap om online zichtbaar te worden. En daar ook kleur te bekennen met wat je kan betekenen voor klanten. Dit kan heel verfrissend zijn want in essentie zit niemand online op ons te wachten. Iedereen is daar met zichzelf bezig. En kijkt welke content een bijdrage kan leveren voor hem of haar. 

Heb je al eerder klanten aangetrokken, kun je dan nog terughalen hoe deze bij jou terecht zijn gekomen? Dit is sowieso erg interessant om vast te leggen. Zo kun je misschien wel patronen ontdekken voor jezelf. En dit vervolgens gaan uitbouwen. 

Wat zijn de opties? 

Zoals ik al eerder beschreef zijn er super veel opties wanneer je nieuwe klanten aan wil trekken. Zoveel opties dat je er wel in kunt verdrinken. Er zijn ook honderden adviezen te vinden online wat werkt en wat je kunt doen of moet laten. Ik geloof enorm in handige business strategieën. Maar ik geloof nog meer  in bezieling. Dat je vanuit bezieling de meest kloppende en winstgevende stappen kunt zetten.

Wat ik altijd zou doen is starten bij je intieme kring. Je eigen netwerk. Daarin kun je aangeven dat je ruimte hebt voor een nieuwe samenwerking. Hoe je je klanten helpt en waarmee. Wat je beschikbaarheid is, ruimte en je tarief is.

Wat ik ook wel eens heb gedaan in het verleden zijn de ambassadeurs, dit zijn de ondernemers die regelmatig klanten doorsturen of hebben gestuurd in het verleden, een uitnodiging sturen om mijn werkwijze te ervaren. Dit omdat ik het zo niet vanzelfsprekend vindt wanneer anderen mij aanbevelen.

Sinds zes jaar organiseer ik ook online en offline events en mijn klanten zijn hier altijd gratis welkom voor. Dit omdat ik ze op deze manier extra wil bedanken voor hun vertrouwen en ik dit ook zie als investeren in onze relatie. Dit soort dingen kun je natuurlijk ook voor jezelf bedenken. Hoe je je netwerk kunt verstevigen. In mijn ogen zijn je relaties je goud. 

Je kunt ook contact leggen met oud-klanten om te vragen hoe het met ze gaat en of je nog iets voor ze kunt betekenen. En wanneer je dat een te directe vraag vind kun je ze ook uitnodigen voor iets leuks.

Heb je in de gaten dat dit allemaal nog achter de schermen plaatsvindt? Kijk dus vooral wat je voor de schermen en achter de schermen wil doen. En wat er nodig is om aan de voorkant helderheid te geven wat je aan de achterkant doet.

Zo zijn er klanten van mij super succesvol zonder social media én website. Puur omdat hun klanten zo blij met ze zijn en ze weer aanraden aan anderen. Hoe duidelijker je positionering, hoe succesvoller dit ook kan werken juist in de wandelgangen van het ondernemerschap.

En natuurlijk kun je ook kijken wat je online wil doen om jezelf en jouw diensten op die manier te laten zien. Zelf ben ik behoorlijk zichtbaar maar dat heeft ook een andere reden. Mijn diensten en daarmee werkwijze zijn behoorlijk veranderd in de afgelopen jaren. Naast mijn langdurige 1-op-1 samenwerkingen heb ik nu ook een trainingscentrum voor ervaren VA’s en OBM’s. Dat betekent investeren in mijn zichtbaarheid om hiermee ook een naam op te bouwen. En ik vind dit ook echt leuk om te doen. Als ik dat niet had gevonden was ik denk ik VA of OBM gebleven.

Wat heeft dit te maken met jezelf laten zien? 

Ook ik blijf zichtbaarheid regelmatig spannend vinden en heb hier zelf mijn eigen uitdagingen en leercurve in. Ik wil alleen maar zeggen. Ik snap het zeker wanneer het spannend is. En ik hoor dit ook regelmatig bij mijn klanten. Maar ik wil je met deze blog laten zien dat er super veel manieren zijn om nieuwe klanten aan te trekken. En dat de meest succesvolle niet altijd de meest voor de hand liggende hoeven te zijn.

Mond-tot-mondreclame is en blijft nummer 1 voor VA’s en OBM’s. Daar kan geen social media of andere slimme strategie tegenop. Zorg dus dat je huidige klanten, oud-klanten en relaties heel goed weten wat je nu doet, wat je ondernemers kan bieden en op welke manier. Je kunt dit proces niet afdwingen. En dat maakt dat het soms lastig is om alleen hierop te bouwen en vertrouwen. 

Ik zou daarom ook zeker kijken of er een extra route is die bij je past. Denk aan netwerk events of online groepen waar regelmatig oproepjes worden gedaan voor VA’s en OBM’s. En toch ook het maken van een eigen website, LinkedIn profiel of Instagram account, als dit bij je past.

Het gaat er om dat je voor jezelf ontrafelt wat je wil laten zien en waarmee je zichtbaar wil zijn. Je kunt hiermee oefenen op plekken waar je je goed voelt. En dat vanuit daar verder uitbouwen.

Zoals je merkt ben ik fan van schrijven. Ik ben niet zozeer van het kort en krachtig principe. Dus voor mij geen TikTok maar blogs. En daarnaast geniet ik van het opnemen van podcasts (met video tegenwoordig). En merk ik dat dit een kruisbestuiving met zich meebrengt. Maar ook alleen omdat ik dit zo leuk vind dat ik het makkelijk doe en kan volhouden. Dat lijkt me ook echt een belangrijke factor om mee te nemen. 

Waar zitten jouw ideale klanten? 

Waar het in deze blog vooral over de VA of OBM zelf ging is het natuurlijk net zo belangrijk dat je weet waar en hoe je je ideale klant kunt vinden. Waarschijnlijk heb je al vaak nagedacht over je ideale klant. En zul je zien dat dit ook niet zomaar stopt. Mijn ervaring is dat je ideale klant met je meegroeit in jouw ontwikkeling als Virtual Assistant of Online Business Manager. 

Het spreken van de taal van je ideale klant is enorm belangrijk. Het gaat namelijk niet alleen om ons maar om wat wij kunnen betekenen voor de klant. En hoe meer je kunt inspelen op de werkelijke behoeftes, hoe meer de klant zich gehoord en gezien voelt. En dat is natuurlijk wat je wil. 

Waar bevinden je ideale klanten zich? Dat is een vraag die in iedere periode nog wel eens kan verschuiven. We merken nu anno 2024 een verschuiving van Instagram naar LinkedIn bijvoorbeeld. Waar veel ondernemers in mijn wereld eerst volledig inzetten op Instagram en Facebook is dat nu ook meer LinkedIn geworden. Hier kun je nog makkelijker organisch groeien. En met Instagram ben je dan toch tot Reels veroordeeld. Als VA en OBM is het ontzettend belangrijk om de ontwikkelingen in de markt bij te houden. Zodat je altijd mee kunt bewegen met waar je klanten zich bevinden. En hoe je ze het beste kunt helpen. 

Hoe zorg je dat je in je marketing de juiste toon te pakken hebt? 

Deze is eigenlijk heel simpel. En heb ik geleerd in mijn samenwerking met Manon Toma toen ik mijn eigen positionering aan wilde scherpen. In dat jaar is mijn methode Elevate ontstaan. En daaruit voortvloeiend mijn Trainingscentrum voor ervaren VA’s en OBM’s. Maar dat terzijde.

Zij leerde mij de juiste toon niet zelf te verzinnen. Maar letterlijk beter te luisteren naar wat mijn klanten zeggen. Vragen. Willen. Waar ze voor bij mij komen. Zo leerde ik zelf, en dit is niet iets wat stopt, steeds beter de juiste toon te slaan in mijn marketing.

Manon geeft zelf de tip om een klantbijbel aan te leggen met alle uitspraken die je klanten doen. Dus hierin kan ik kort en krachtig zijn. Volg Manon. En leg je eigen klantbijbel aan.

Met deze blog wilde ik dieper ingaan op wat je kunt doen om aan nieuwe klanten te komen. Natuurlijk valt hier nog zoveel over te delen. In mijn wekelijkse podcast neem ik je mee in de stappen die je kunt zetten wanneer je wil groeien in je rol en met je bedrijf. 
En hoe je duurzame samenwerkingen op kunt bouwen met klanten of met je team. 

Hoe kan ik je hiermee helpen? 

Bij mij kun je in een mastermind of mentorship stappen. Ook heb ik 1-op-1 begeleiding. Of wanneer je zelfstudie fijner vindt, kun je in mijn online programma stappen. Hier lees je meer over het aanbod binnen mijn Let’s Elevate Trainingscentrum. 

Mijn Let’s Elevate Mentorship is vooral bedoeld wanneer je hierna een volgende stap wil zetten in je ontwikkeling. In je rol en in je bedrijf.

Het verschil met mijn mastermind is dat je binnen de mastermind je ontwikkeling en vraagstukken deelt met mede VA’s en OBM’s. De vraagstukken die je tegenkomt in je praktijk. En het mentorship is bedoeld wanneer je samen wil onderzoeken wat je volgende stap gaat zijn. En dit samen in een groep gelijkgestemden wil doen. Wat het mentorship ook anders maakt is dat we het niet alleen onderzoeken maar ook samen doen.

LEVEL UP | Gratis Masterclass

Ik neem je mee in de drie levels hoe je als VA / OBM kunt groeien in je rol en samenwerkingen. Zodat je een steady rechterhand wordt voor je klanten.

Je ontdekt:

-> Op welk level je nu met je klanten samenwerkt als VA en OBM en of dit het level is waar je ook het beste tot je recht komt.

-> Hoe jouw eigen level up eruit ziet, wat je wil verstevigen en uitbouwen in jouw rol en bedrijf.

-> Wat je instant gaat helpen om steviger in je rol te staan en je volgende groeistappen te zetten.

Iedere maand geef ik deze masterclass minimaal een keer live, wanneer je er niet live bij kunt zijn, ontvang je de opname.