Het liefst willen we als VA en OBM natuurlijk allemaal fantastische samenwerkingen met onze klanten die nooit meer stoppen. Waarin jullie allebei floreren en jaar na jaar samen bouwen aan duurzame groei.

De realiteit is soms net iets anders. En een kleine reality check: een samenwerking is net als een relatie. Het is een relatie. En een relatie heeft voeding nodig. Tijd. Maar ook openheid. En liefde. En soms, heel soms, is liefde niet genoeg.

Natuurlijk wil je dit het liefste voor de start signaleren. Dat er geen toekomst zit in jullie samenwerking. Er zijn vaak genoeg “red flags” te ontdekken voordat je met elkaar in zee gaat. En soms is het alleen maar je intuïtie die een ietwat zeurderig gevoel afgeeft. Zet je deze stem uit, of sus je je onderbuikgevoel omdat je ratio het overneemt? Dan is de kans groot dat je op een later tijdstip de rekening alsnog gepresenteerd krijgt. Dan loopt het niet. Of in het ergste gevoel: dan klapt de hele boel. En daar heeft niemand wat aan. Jouw klant niet. Het team niet. Het bedrijf niet. Maar jij ook niet. 

Rode vlaggen voor de start van jullie samenwerking

Je werkt niet voor niets voor jezelf zou je kunnen zeggen. Hoe kan het dan komen dat je met iemand gaat samenwerken met wie het niet honderd procent fantastisch voelt?

1. Je handelt vanuit angst omdat je bang bent geen nieuwe klanten te vinden
2. Je kiest voor het geld
3. Je bent gevleid omdat de klant graag met jou wil werken
4. Je voelt je gevleid omdat de klant een ‘grote naam’ is en je hoopt door haar netwerk in een gespreid bedje terecht te komen
5. Je klant spreekt alle goede woorden uit en toch voelt het ergens niet goed, je wil niet zomaar op je gevoel nee zeggen. 

Voor de start kun je vaak al gouden informatie halen uit hoe een samenwerking zal gaan. Durf jij jezelf te zijn? Durf je jezelf uit te spreken? Zijn er zaken die je makkelijk met andere klanten bespreekt maar die je met deze persoon niet uit durft te spreken? Dan is er in mijn ogen al een rode vlag die heel hard wappert.

Niet iedereen is een match made in heaven

Het hoeft niets te betekenen en hoeft niets te zeggen over de klant. Maar over jullie synergie. Jullie match. Niet iedereen is een match made in heaven. En dat is meer dan ok.

Je hoeft niet iedereen te helpen. Sterker nog. Je kunt niet iedereen helpen. En hoe beter jij weet wie je bent en hoe jij het beste van meerwaarde kunt zijn, des te beter worden je samenwerkingen met jouw ideale klanten.

Alles wat ik hier beschrijf kan heel erg logisch lijken. En dat is het volgens mij ook. Niet nieuw. Maar waarom glippen er dan toch nog (te) vaak samenwerkingen doorheen die niet kloppen. Stromen. Of in de praktijk geen enkele kans van slagen hebben?

Wanneer je bij de start al niet jezelf durft te zijn gaat dit echt niet veranderen wanneer je eenmaal samen onderweg bent.
Moet je dan altijd maar in je comfortzone blijven? Goede vraag. Ik deel hierin vooral mijn eigen ervaringen. En ik kreeg het zelf iedere keer terug op mijn bordje wanneer ik dacht een goede uitdaging aan te gaan. Omdat ik zelf verkrampte. Niet goed uit de verf kwam. En dacht iemand anders te moeten zijn. 

Wanneer de omstandigheden meewerken kun je samen vliegen

Wanneer je op je pijnpunten wordt getrapt kan je dat zien als een uitnodiging tot groei. Of als een signaal dat deze samenwerking en relatie niet voor jou werken.
Groeien hoeft niet altijd vanuit pijn te gaan. Het kan ook vanuit een plek vol wederzijds vertrouwen en begrip.

Ik heb anderen en mezelf zien vliegen wanneer de omstandigheden werken. En dan hoef je opeens helemaal niet iemand anders te zijn. Of jezelf in allerlei bochten te wringen. Je mag gewoon jezelf zijn.

Dus zoek vooraf al de juiste verbindingen. Waarin jullie allebei de ruimte ervaren om te floreren. En waarin er ruimte is voor open communicatie.

Daarnaast is het belangrijk om gedurende de samenwerking open te blijven communiceren.

Hoe neem je op een goede manier afscheid?

En wanneer het toch echt niet werkt, of de magie is uitgewerkt, dat kan natuurlijk ook, of je klant heeft iets anders nodig. Of jij gaat een andere kant op. Hoe neem je dan op een goede manier afscheid? Zonder drama?

Maak het bespreekbaar. Dat kan allereerst via een appje of een mail. Neem de tijd om je woorden te formuleren. En geef aan dat je graag iets wil bespreken over jullie samenwerking. Je kunt ervoor kiezen om de boodschap al te delen in het eerste bericht. Dan hoef je het in het gesprek alleen nog maar te hebben over de details en de afwikkeling. Je kunt er ook voor kiezen om het te bespreken in het gesprek zelf.

Dat geeft je de tijd om een perspectief te schetsen voor je klant. Hoe je je werk gaat overdragen. En ga je nog helpen om iemand in te werken? Ga je nog zaken uitwerken? Hoe meer jij de klant in dit proces kan ontzorgen, hoe fijner de klant zich ondersteund voelt. In plaats van dat jij van de een op de andere dag weg bent.

Hoe je het ook wendt of keert, je bent zelfstandig ondernemer. En zult niet zo snel opdrachtgevers vinden waarmee je richting je pensioen gaat. En dat is maar goed ook. Nieuwe samenwerkingen zorgen voor een frisse wind. En helpen je groeien. Maar afscheid nemen en stoppen heeft vaak een nare of gekke bijsmaak. Omdat we er allemaal een lading aan hebben gehangen. Van falen. Het niet goed doen. Of niet slagen.

Volhouden lijkt vaak iets wat veel meer respect afdwingt. Terwijl ik daar zo niet in geloof. Wanneer een relatie of samenwerking niet stroomt, hoef je niet direct te stoppen. Maar zou ik het altijd aankaarten. Om te kijken wat je kunt doen om het weer te laten stromen.

En als dat niet lukt, dan doe je elkaar juist een plezier door de verbinding te stoppen. Zodat het op beide fronten weer kan stromen.

 

Wil je doorgroeien naar een hoger level als VA of OBM?

In oktober start de eerste ronde van mijn mentorship voor VA’s en OBM’s (to be). Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders. Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.