Veel vrouwen die ik spreek voor mijn mentorship hebben de ambitie om naast hun klanten te staan. En te groeien in hun rol als sparringpartner. In dit blog duik ik in de rol van sparringpartner. Hoe je deze vaak onbewust al en ook wat meer bewust kunt vervullen. En wat je nodig hebt om deze rol vol zelfvertrouwen te vullen.
Sowieso ben ik van mening dat we sommige rollen of termen te zwaar maken. Ik denk dat als je met je klant werkt en jullie regelmatig overleg hebben, je al snel de rol van sparringpartner hebt. De nuance zit hem in jouw eigen gevoel hierover. De stevigheid die je voelt bij deze rol. En natuurlijk ook in hoeverre je echt meedenkt met je klant. Het ene overleg is het andere niet natuurlijk.
Wanneer je vooral taakgericht samenwerkt en je hebt af en toe overleg over de openstaande projecten en to-do’s is dit natuurlijk een compleet andere samenwerking dan wanneer je ook met je klant meedenkt over lanceringen, strategieën en veranderingen in het team.
Wanneer je vastzit in je uitvoerende rol als VA of OBM
Wanneer je merkt dat je vastzit in je uitvoerende rol en je de meedenkende en strategische rol wat meer zou willen uitdiepen. Spreek dit als eerste gewoon eens uit. Naar jezelf. En vervolgens ook naar je klant.
Je hoeft dan nog niet eens direct een heel ander tarief of dienst voor te stellen. Maar ik denk dat het altijd twee kanten op werkt wanneer je elkaars perspectief en ambitie kent. Wanneer jij als VA of OBM niet op je plek zit. Heeft dit impact en invloed op je klant. En op zijn of haar bedrijf. Dus ik denk dat het alleen maar krachtig én enorm belangrijk is om regelmatig bij elkaar in te checken of je nog op dezelfde lijn zit met elkaar.
Komen we dus altijd weer terug op openheid. In je relatie. En in de rol die je graag zou willen. Daarnaast is het natuurlijk ook een interessant zelfonderzoek. Waarom wil je meer naast je klant staan? Wat levert jou dat op? Wat betekent dit voor je werkweek? En wat betekent dit voor jouw klant?
Ontdek jouw eigen zone of genius
Ik ben ervan overtuigd dat ik op deze manier van meerwaarde ben voor mijn klant. En dat hier mijn zone of genius ligt. En ik ben ook altijd goed geweest in de uitvoer. Maar dat is ook meer mijn zone of excellence. En is ook enigszins inwisselbaar. Mocht je geen idee hebben waar ik het over heb. Lees dan eens een van mijn absolute lievelingsboeken: The Big Leap. Heb je hem al eens gelezen? Lees hem dan regelmatig opnieuw. De inzichten blijven relevant in ieder seizoen van je bedrijf en groei.
Geloof je diep vanbinnen dat jij op deze manier je klant beter kan helpen? Zo ja, hoe ziet dat dan eruit? Hoe zou je een ideale samenwerking willen vormgeven? En hoe help je je klant dan in zijn of haar transformatie?
Je kunt hierin bepaalde thema’s afstemmen bijvoorbeeld. Dat je met elkaar gaat werken aan het uitwerken van processen. Of dat je je klant bijstaat in het loslaten van werk en delegeren van to-do’s aan het team. Of dat je je klant begeleidt in het inrichten van een gebalanceerde agenda.
Neem de tijd om je weg hierin te vinden
Je kunt ook jezelf richten op het begeleiden van lanceringen. Of het uitwerken van een project als een nieuw programma. Je kunt ervoor kiezen om allround mee te denken. Of juist heel erg gefocust op een thema.
Het is altijd een dans en een samenwerking met je klant om te kijken of zij hierin ook de meerwaarde zien. En de behoefte hebben.
Ik heb dit altijd open gedeeld met mijn klanten en sommige van mijn klanten hadden niet de behoefte. En anderen juist wel. Op korte termijn verlies je dan soms klanten maar op langere termijn zit je beter op je plek.
Wat helpt jou om stevig(er) te staan in je rol als sparringpartner?
1. Ken jouw krachten en jouw meerwaarde, ik vond persoonlijk energiemanagement altijd iets wat ik er een beetje bij deed. Maar mijn klanten vinden dit een hele grote meerwaarde in onze samenwerking. Hoe beter je jezelf kent en de thema’s die vaak terugkomen op de agenda, hoe krachtiger je hier op in kan spelen.
2. Luister heel goed naar wat je klanten van jou willen en je vragen. Natuurlijk kan het nu nog heel erg uitvoerend zijn wat je klanten van jou willen. Maar ik ben altijd heel erg fan van de vraag achter de vraag stellen. Wat zit er onder een praktische vraag? Welke behoefte ligt er nu echt? En kan je je klant daarmee helpen? Zo ja, hoe? Teken dit voor jezelf uit en stel het vervolgens voor. Pro-actief meedenken wordt door heel veel ondernemers enorm gewaardeerd.
3. Ken ook jouw eigen kritische stem en overtuigingen. Wat zit jou in de weg om deze rol steviger te durven pakken? Schrijf deze stemmetjes uit, zodat je weet waar je mee te maken hebt. En ga hiermee aan het werk. Wanneer je wil groeien komt er in mijn ogen vooral innerlijk werk bij kijken. En heb je hierin jouw stemmen en overtuigingen aan te kijken. Zoek hier hulp bij wanneer je hier zelf niet uitkomt.
4. Reserveer ruimte in je agenda om deze rol concreet te maken. Dus uit te schrijven wat voor vragen je kunt stellen, hoe jouw werkwijze eruit zou zien en wat het betekent voor je week. Maar voel vooral wat jij nodig hebt om deze rol meer te belichamen.
5. Wat ga je dan wel of niet meer doen? Waar zeg je ja en waar zeg je nee tegen? Wat kun je toevoegen aan je werkwijze en wat haal je eraf? Experimenteer met een klant bij wie je je enorm vertrouwd voelt. Gooi het open dat je dit heel graag wil oefenen samen. En dat je hierin wil investeren.
Je kunt het heel concreet maken door aan je huidige klanten een kwartaalevaluatie aan te bieden. Of maandelijks samen de maand af te ronden en op te starten. Zo hoef je het niet gelijk enorm groots en meeslepend te maken maar til je wel direct je werkwijze naar een hoger level. En geef je instant meer waarde aan je klant.
Kijk ook eens hoe je evaluatie meer kunt integreren in je werkwijze. Kun je je klanten helpen met evalueren? En samen kijken waar je je op focust iedere maand? Dan neem je automatisch al meer het voortouw in een samenwerking. En voelt je klant zich wat meer ontzorgd. Win-win volgens mij. Zo groei je samen in jullie samenwerking. En dat is in alles wat ik jullie gun.
Wil je doorgroeien naar een hoger level als VA of OBM?
In oktober start de eerste ronde van mijn mentorship voor VA’s en OBM’s (to be). Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders. Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.