In dit blog deel ik mijn visie op business management.
Over hoe de rol door de jaren heen is veranderd.
Vertel ik meer over hoe ik deze rol zelf invul.
En deel ik, mijn misschien wat minder populaire mening, over werk uitbesteden en het bouwen van een team.
Ook vertel ik waar volgens mij de grootste winst te behalen valt voor ondernemers die in een fase zitten waarin ze uit hun jasje groeien. En voelen dat ze het niet meer alleen aankunnen.
Liever luisteren? Dat kan. Hier vind je de podcast “Niet je standaard Business Manager”.
Veel van mijn klanten zeggen op een gegeven moment, vaak verrast, hetzelfde in onze samenwerking.
“Jij bent echt geen standaard business manager”.
Waar ik eerder onzeker werd van deze uitspraak, ben ik er nu juist trots op. Door de jaren heen heb ik geprobeerd in de standaard rollen te passen. En dat is gewoonweg nooit gelukt. Want er gebeurt altijd zoveel meer in een samenwerking met mijn klanten, op zoveel meer levels en gebieden.
Dat valt niet te kaderen in een standaard mal. En doe ik gelukkig ook niet meer.
Door de jaren heen heb ik mijn principes altijd 1-op-1 gedeeld.
Nooit echt open het achterste van mijn tong laten zien.
Over mijn visie, wat ik ondernemers gun. En wat mijn lessen, tactieken, inzichten en grootste strategieën voor groei zijn.
Dit jaar, waarin ik 5 jaar op eigen benen sta, voelt het echt als tijd om ook echt te gaan staan voor wat ik vind. Waar ik voor sta. Hoe ik kijk naar mijn eigen vak. En wat ik ondernemers zo ontzettend gun.
Alles wat ik achter de schermen al jaren met heel veel liefde doe, heb ik gevat in mijn principes. En komt samen in Let’s Elevate, het mentorship voor VA’s en OBM’s (to be).
De eerste ronde is in oktober 2022 van start gegaan en de deuren voor de tweede groep openen in het voorjaar van 2023. Hier kun je je alvast vrijblijvend aanmelden voor de wachtlijst.
Liever luisteren? Dat kan via mijn podcastaflevering
Online Business Management door de jaren heen
Wat me opvalt is dat er door de jaren heen veel veranderingen hebben plaatsgevonden in het bouwen van een team. Dat is logisch. We worden allemaal beïnvloed door de wereld om ons heen.
En waar er een aantal jaren geleden vooral grote teams werden gebouwd en zowat alles uit werd besteed is de tendens nu veel meer dat er een klein kernteam wordt gebouwd waarmee ondernemers voor de langere termijn kunnen samenwerken aan hun groei.
Wanneer je geen grote teams meer hebt, heb je automatisch ook minder aansturing nodig. Want dat was op een gegeven moment de rol van de business manager. Alles aansturen van het dagdagelijkse management zodat de ondernemer weer zijn of haar handen vrij had voor het ondernemen zelf.
En natuurlijk komen er nog altijd managementtaken bij het ondernemen kijken. Je hebt nu eenmaal te maken met verschillende rollen. De uitvoerende rol, de managementrol en de ondernemersrol. Het kan zo zijn dat deze rollen goed in balans zijn. Of juist totaal niet.
En hier je eigen weg en voorkeur in vinden is al een hele zoektocht op zich. En hier je klant bij helpen om te onderzoeken welke rol ze het beste past en wat ze ervoor nodig hebben om deze rol meer ruimte te kunnen geven is al een mooie stap naar groei.
Van toegevoegde waarde zijn én blijven voor je klant als OBM
Wanneer je rol als Online Business Manager dus ook veranderd, omdat teams minder aansturing nodig hebben, kom je in een interessant speeldveld terecht. Want net zoals we een beeld hebben bij wat een VA doet, kan je dit beeld ook hebben bij een Online Business Manager. Die zou er dan toch vooral moeten zijn voor het aansturen van het team en het dagdagelijkse management?
Wat ik zo leuk vind is dat we, net als in het ondernemerschap zelf, deze rol zelf in mogen vullen. En natuurlijk in verbinding met je ideale klant. Zodat je in alles de meerwaarde die je wil bieden ook echt aansluit bij de wens en de behoefte van je klant. Daar ligt het goud van jullie samenwerking.
Alles is natuurlijk een stuk genuanceerder dan hoe ik het nu beschrijf, maar veel ondernemers die groeien willen terug naar versimpelen. In de maandelijkse kosten die ze maken, want laten we wel wezen, een groots en meeslepend team bouwen kost ook een heleboel geld.
Niet altijd alles levert ook direct weer geld op want een flink aantal taken of verantwoordelijkheden die je kunt uitbesteden zijn vervolgens niet facturabel. En dat is tot op zekere hoogte natuurlijk ook helemaal ok.
Ik denk dat veel ondernemers steeds meer bewust zijn van hun winst. En waar ze vervolgens wel kosten voor willen maken en waar niet. Dus hoe kun je dan als OBM van toegevoegde waarde zijn én blijven voor je klant?
Door mee te groeien met je klant en zijn of haar behoefte. Door jezelf pro-actief te ontwikkelen en te zijn in jullie samenwerking. Continu scherp te blijven op de winst van en in jullie samenwerking.
Waar ik gewoon niet in geloof is zomaar alles overdragen aan je team. En vervolgens alles loslaten en denken dat je hiermee ontzorgd bent. Ik denk dat er zoveel winst te behalen valt in hoe je het nu doet. In hoe het nu ingericht is. Vaak, en zeker wanneer een bedrijf snel is gegroeid, is de achterkant niet meegegroeid. Wel in chaos. Maar niet in efficiëntie. En zo kijk ik naar de rol van Online Business Manager, als de schakel tussen de ondernemer en het eventuele team of de business coach. Want wie kijkt er nu echt mee naar hoe alles ingericht is, hoe alles achter de schermen verloopt, hoe samenwerkingen onderling verlopen? Daar zie ik echt een grote toegevoegde waarde van een OBM. Om steeds maar weer te sturen op winst en groei.
Let's Elevate Mentorship voor VA's en OBM's (to be)
Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders.
Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.
De volgende ronde van het mentorship gaat in het voorjaar van 2023 van start.