online eindejaarsevent Deborah de Poorter

In dit blog neem ik je mee in een aantal thema’s die je op de agenda kunt zetten wanneer je een CEO dag wil inplannen. 

Evalueren. Reflecteren. En implementeren. In mijn ogen essentiële en winstgevende routines in het ondernemerschap.

Met mijn maandelijkse CEO dagen faciliteer ik met liefde een ritme en de ruimte om bij jezelf stil te staan. Te landen in jezelf en in het nu. Terug te blikken. En vooruit te kijken. Omdat ik je jouw integratietijd gun. Een groot onderdeel van groei, in mijn ogen.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

 

Jezelf de tijd en ruimte gunnen om aan je bedrijf te werken. Het blijkt in de praktijk vaak erg lastig voor ondernemers om zichzelf vrij te gunnen om aan hun bedrijf te werken. Klanten gaan toch nog snel voor. Of er zijn allerlei brandjes die geblust moeten worden. En zo wordt er weer een dag lekker ‘afgevinkt’. Op zich niets mis mee, maar het is ontzettend re-actief werken. En als ondernemer wil je ook pro-actief kunnen handelen. Daar is een CEO dag voor bedoeld. 

Het begint allemaal met eerst en vooral je afspraak met jezelf nakomen, wanneer je deze dag of dagdeel in hebt gepland. 

Het is ook goed om te kijken naar je verwachtingen of intentie bij deze dag. Wat wil je precies doen? Want een dag aan je bedrijf werken is natuurlijk ontzettend globaal. 

Ik ben altijd een voorstander van het maken van fijne omstandigheden. Zorg voor fijne muziek, een mooi notitieboek en lekker eten en drinken. In de winter kan het ook fijn zijn om kaarsjes te branden en in de zomer is het misschien wel fijn om het buiten te doen. 

Liever luisteren? Dat kan via mijn podcastaflevering 

Veel plezier! En mocht je dit een volgende keer in een groep willen doorlopen, dat kan. Iedere eerste vrijdag van de maand faciliteer ik dit moment voor een klein groepje ondernemers.

Thema’s voor jouw eigen CEO dag 

Wanneer je niet goed weet waar te beginnen, heb ik hier een lijstje voor je met thema’s waar je aan kunt denken wanneer jij je eigen CEO dag wil faciliteren. 

Reflectie & Evaluatie. Het geeft je heel veel inzichten wanneer je tijd neemt voor een evaluatie van de afgelopen periode. Misschien wil je maandelijks een CEO dag inplannen, dan kun je terugblikken over een periode van een maand. Je kunt sturen op allerlei cijfers. Denk hierbij aan aantal nieuwe volgers, klanten, je omzet, kosten en winst. Je kunt ook opschrijven wat je lessen, inzichten en mooie momenten zijn geweest. 

Financiële groei. Ik houd zelf een financieel jaaroverzicht bij. Deze heb ik van mijn financiele coach Garcia Stans gekregen maar kun je ook kopen. Dit is een dashboard waarmee je jouw kosten maar ook je verwachte omzet kunt invullen. Vervolgens heb je veel beter inzicht in jouw groei. En aan welke knoppen je bijvoorbeeld wil draaien, wanneer je meer winst wil maken. Dit kun je dus ook met terugwerkende kracht invullen en bekijken van afgelopen maand. 

Ruislijstje. Het kan ook helpen om aan het begin van de dag je hoofd leeg te maken. En alles op te schrijven wat er in je hoofd zit. De kleine details en to-do’s maar ook de grotere wensen en projecten. Wanneer dit uit je hoofd is en op papier staat, kun je vervolgens kijken wat je ermee wil. En of je er nog iets mee wil. 

Intentie & Doelen. Vervolgens ga je kijken waar je in bij wil sturen in de komende periode. Stel je voor, een periode van een maand. Je wil groeien in winst. Wat ga je dan (anders) doen en op de agenda zetten. En wat niet? En als je een groter doel hebt voor jouw jaar, hoe kun je daar ruimte voor maken in jouw komende maand? 

Persoonlijke wensen. Je kunt ook vooruit kijken naar komende maand en kijken wat er voor jou belangrijk is. Wanneer neem je vrij bijvoorbeeld. Waar ga je je nog meer op focussen en waarin bijvoorbeeld niet. 

Deborah de Poorter

Werken aan projecten tijdens je CEO dag 

Je kunt ervoor kiezen om iedere keer eenzelfde agenda te doorlopen. Of je kiest ervoor om tijdens een CEO dag te werken aan bepaalde projecten. Bij mijn CEO dagen die ik organiseer faciliteer ik een combinatie van beide. Omdat ik zo geloof in de kracht van evaluaeren en reflecteren. Maar ook de ruimte wil bieden om te werken aan projecten. En daarin denk ik ook in de middag mee met ondernemers. Over hun lanceringen, weekritme of uitbreiding van het team bijvoorbeeld. 

Aan wat voor projecten kun je denken? 

– Je bedrijf laten groeien. Wat kun je doen om je netwerk te laten groeien? Deze vraag uitwerken is al een project op zich. Zo kun je je iedere keer focussen tijdens een CEO dag op een vraag die je helpt met het laten groeien van je bedrijf. 

– Het automatiseren van een van je werkprocessen. Heel veel van wat we dagelijks doen zijn repeterende werkzaamheden. Die of best wel geschrapt kunnen worden, uitbesteed of geautomatiseerd. Het is dus ontzettend winstgevend op de langere termijn om hier tijd in te investeren. En per CEO dag bijvoorbeeld een werkproces in kaart te brengen en te automatiseren. 

Minimalistisch ondernemen. Wat is ervoor nodig om in kosten omlaag te gaan bijvoorbeeld? Welke projecten zijn niet nodig en dragen niet bij? Iedere keer blijven kijken naar hoe het nog winstgevender kan. 

Het uitwerken van een vacature of een lancering. Dit zijn van die projecten waar vaak geen tijd voor wordt gemaakt. En daar kun je in duiken tijdens een CEO dag. Om echt werk te maken van een lanceerplan of het opzetten van een nieuwe vacature. 

Werken aan duurzame content en langere termijn plannen. Vaak wordt er nog te weinig aandacht besteed op dagelijkse en wekelijkse basis aan de langere termijn plannen van een bedrijf. Maar verzanden we in de to-do’s die er op dat moment op je bordje komen te liggen. Het is fijn om ook regelmatig, al is het maar een keer per maand, te kijken welke stappen je kan zetten om aan jouw langere termijn plannen te werken. Of misschien wel duurzame content te maken.

Liever samen met een groep ondernemers werken aan je CEO dag?

Iedere eerste vrijdag van de maand faciliteer ik een ELEVATE online CEO dag, waarin je een hele dag werkt aan je bedrijf in plaats van alleen maar in je bedrijf

Een dag waarin je boven je business en je leven uitstijgt, je plannen maakt en bijstuurt. En tegelijkertijd ook ruimte maakt om deze plannen direct te implementeren.