Inmiddels zeven jaar geleden startte ik als VA en toen kende bijna niemand in Nederland nog het vak. In de afgelopen jaren is dat enorm snel veranderd. Niet alleen zijn er in Nederland en België enorm veel ondernemers bijgekomen. Die allemaal op hun eigen manier ondersteuning nodig hebben. Een groot gedeelte van deze ZZP’ers zijn VA. En later ook OBM geworden.
Er zijn talloze opleidingen om te leren hoe je kunt starten en groeien als VA. Die je helpen met alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt. En er zijn ook steeds meer coaches en mentoren die zich volledig richten op het begeleiden van deze doelgroep. Er zijn ook een handjevol opleidingen en trainingen om je te helpen met je ontwikkeling tot OBM.
Zelf heb ik geen enkele opleiding gevolgd tot VA of OBM. Ik leerde het vak in de praktijk. Ik denk wel dat het me een flinke basis heeft gegeven in mijn eerste jaar om het vak te mogen leren in loondienst van ervaren VA’s. Ik maakte kennis met allerlei systemen en programma’s. Ontdekte de basics die nodig zijn om op afstand te werken. Maar het voelde destijds ook alsof ik niet helemaal mezelf kon zijn.
Sterker nog, ik was wel onderscheidend in hoe ik mijn werk deed, maar wat ik deed konden mijn collega’s bijna volledig van me overnemen. Dankzij enorme checklists en workflows.
En ik merkte dat ik dat steeds lastiger vond. Natuurlijk is het ontzettend slim om in een groeiend bedrijf processen te standaardiseren, maar ik wilde zelf niet alleen ruimte ervaren in hoe ik de dingen deed, maar ook meer regie kunnen voeren op wat ik precies deed. En dat was een van de redenen waarom ik voor mezelf ben gestart. En het uiteindelijk toen ook niet lang volhield als puur en alleen VA. Maar dat is een heel ander verhaal voor een andere keer.
Onderscheidend zijn in hoe je de dingen doet als VA of OBM
Wat me opvalt is dat veel VA’s en OBM’s bescheiden zijn. Misschien zelfs wel te bescheiden. Logisch kan je zeggen, want wij zijn er niet om op de voorgrond te staan. We helpen onze klanten op de voorgrond te staan. Maar het is wel ontzettend belangrijk om te weten en te durven omarmen wat jou nou precies anders maakt dan je collega’s. Wat is het dat jij aanbiedt dat anderen niet hebben? Waarom moeten ondernemers juist voor jou kiezen?
Zit hem dat in wat je doet? In jouw specifieke kennis bijvoorbeeld over bepaalde systemen? Ben je gewoon de beste in jouw vakgebied? Of zit het er vooral in hoe je de dingen doet? Heb je een bepaalde focus op gezondheid, energiemanagement, op financiële groei? Of ben jij het sterkste in het structureren van chaos in iemands backoffice?
Hoe beter jij weet waar jij wel en niet goed in bent, hoe duidelijker je dit kunt benoemen. We zeggen anders namelijk allemaal dezelfde dingen. En dan moet je gaan concurreren op andere zaken. Zoals je tarief. En als er iets is wat ik je niet gun is dat je hierop moet gaan sturen.
Van binnen naar buiten bewegen
Dan moet je het gaan winnen op je relaties. Het ‘ons kent ons principe’. Sowieso kun je je hierin onderscheiden. Met jouw netwerk. Wie je kent en wie jou kent. Wanneer je bijvoorbeeld heel veel doorverwijzingen hebt in jouw netwerk is dat enorm veel waard. En voor mij een belangrijke reden om eens dieper in je netwerk te duiken.
Je hoeft als VA of OBM niet de hele dag online te zijn. Ik denk echt niet dat je dat altijd nodig hebt om jezelf te onderscheiden. Als het bijdraagt aan jouw verhaal, maar ook waar je voor staat, dan kun je je hiermee onderscheiden. Wanneer het voelt als een moetje en je gaat geforceerd proberen online bij te benen. Dan voelt het niet authentiek.
Kijk dan of er andere wegen zijn waarin jij je kunt onderscheiden. Door middel van contentmarketing, zoals blogs schrijven over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep, kan je laten zien dat je expert bent in wat je doet en dus betrouwbaarder bent dan andere VA’s of OBM’s. Als bonus kan dit ook helpen bij SEO (Search Engine Optimization).
Waar ik zeker ook in geloof is personal branding, dit kan je helpen als VA of OBM. Je persoonlijkheid laten doorschemeren in alles wat je online deelt – van blogposts tot social media-berichten – toont potentiële klanten hoe professioneel en goed jij bent in wat je doet en waarom ze juist voor jou moet kiezen.
Heel goed snappen wat je ideale klant nodig heeft
Je kunt je ook onderscheiden door heel goed te snappen wat je ideale klant nodig heeft.
Als ik kijk naar wat ik steeds vaker terug hoor van ondernemers is het dit.
Ze willen samenwerken met VA’s of OBM’s die zichzelf kunnen dragen. Zichzelf kunnen managen en sturen. Bescheiden zijn kan nog charmant zijn maar te onzeker en wiebelig helpt niemand. Zeker jezelf en jouw klanten niet. Ik merk dat ondernemers groeien in hun behoefte. Ze zijn niet meer zo snel tevreden met iemand die het werk voor ze komt overnemen.
Je kunt je in mijn ogen enorm onderscheiden in dit soort nuances.
Door te groeien in je eigen leiderschap en zelfvertrouwen. Hoe steviger jij in je schoenen en in je rol staat, hoe prettiger dat vaak is voor de relatie met je klant. Zij willen niet ook nog het gevoel hebben jou op sleeptouw mee te moeten nemen. Of het gevoel te hebben dat ze ook nog iets met jouw persoonlijke ontwikkeling moeten. Hoe je het ook wend of keert, je neemt altijd jezelf mee in een samenwerking. En dat is helemaal prima. Maar ik heb zelf geleerd hoeveel schoner, lichter, en leuker het wordt sinds ik niet meer enorm maar dan ook enorm onzeker ben in mijn samenwerkingen. Ik verwacht ook niet meer van mijn klanten dat ze mij hierin ondersteunen of continu goedkeuring geven. Dit is iets wat ik mezelf geef.
En iets waar ik het in een eerdere blog ook over heb gehad is pro-activiteit. Als het er niet in zit, dan zit het er niet in. Maar ik denk dat je ondernemers soms geen groter cadeau kan geven dan het gegeven dat ze zelf niet alles maar alleen hoeven te bedenken. Dit zorgt voor een enorme ontspanning en dat is echt super veel waard.
Wat ook regelmatig tegen mij is gezegd is het volgende: “Zeg het maar, want ik weet het ook niet”. Ondernemers die op een punt staan dat ze een VA of OBM aanhaken zijn vaak niet gewend om samen te werken. En hebben ook gewoon echt hulp en leiding nodig bij het uitwerken van alles wat er nodig is om het achter de schermen ook goed door te kunnen laten lopen.
Durf hierin ook echt de leiding in te nemen. Alles natuurlijk in samenspraak met je klant. En ook aftastend of dit echt is waar de behoeftes liggen.
Maar ik denk dat je enorm kunt onderscheiden op deze vlakken. En dat je hiermee ook echt klanten voor het leven kunt winnen.
Dus ja natuurlijk kun je aan de slag met prachtige branding, foto’s en een gelikte feed. Maar zoals altijd zou ik het je aanraden om van binnen naar buiten te bewegen. Wat heb jij aan de binnenkant nodig om steviger te staan? Je rol te kunnen belichamen? En wat is er dan aan de buitenkant nodig om te kunnen matchen met jouw binnenkant? Waar kun jij je dan mee onderscheiden?
Dit is een reis die in mijn ogen je hele ondernemerschap meegaat. Maar wat ik je dus altijd zou gunnen is niet alleen maar investeren in kennis of een mooie buitenkant. Ik denk zelf dat de grootste winst zit in je persoonlijke groei als VA of OBM. En dat leer je zowel in de praktijk door het gewoon te doen. Mocht je dat niet alleen willen doen, weet dat je meer dan welkom bent in mijn mentorship. In mijn mentorship begeleid ik je hier met alle liefde in. Om echt door te kunnen groeien op een manier die bij jou past.
Wil je hier meer over weten? Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst, vanaf maart komen alle details voor de volgende ronde online. En ontvang je als eerste alle informatie en de beste aanbieding.
Let's Elevate Mentorship voor VA's & OBM's (to be)
Systemen, checklists en alle basics kun je overal krijgen en leren. Doorgroeien naar een volgend level als VA / OBM (to be) vraagt in mijn ogen dan ook om iets heel anders.
Het investeren in jouw innerlijke groei, kiezen voor een hogere standaard en het verstevigen van je werkwijze. Daar begeleid ik je in mijn mentorship met liefde bij.
De volgende ronde van het mentorship gaat in het voorjaar van 2023 van start.