fbpx

 

Vaak denken we dat iets op een bepaalde manier moet als we dat anderen succesvol zien doen. Webinar, advertenties, podcasts. Er is van alles wat te zeggen. Maar ik geloof er vooral in dat het pas gaat werken wanneer het volledig klopt voor jou. Wanneer je het gelooft. Voor je kan zien. Zo makkelijk en simpel is het volgens mij. 

En wat het soms wel wat lastiger maakt is dat je de vorm pas kunt voelen of het voor je werkt of niet wanneer je het probeert. 

Zo had ik nooit kunnen bedenken dat een podcast super licht en fijn voor mij zou werken als ik het niet had geprobeerd. Schrijven was altijd mijn eerste natuur maar hierin ligt voor mij de lat direct veel hoger. Met podcasts heb ik mezelf volledig de speelruimte gegeven om te oefenen. Meters te maken. Omdat ik hier nog zo weinig ervaring in heb. Alles is hierin winst. En hoe hoger je soms de lat legt, hoe meer je jezelf gaat stilleggen. De flow wordt dan letterlijk stopgezet.

Dus de winst zit hem in het doen. In beweging komen. Dan ontdek je welke werkvormen voor jou werken en wat je ontzettend veel energie geeft. Je kunt namelijk zelf wel iets bedenken maar dat hoeft ook niet aan te slaan. Jouw ideale klanten willen je misschien wel heel graag horen. En zijn misschien niet zozeer van het lezen. 

Dit zit niet alleen in de manier waarop je kan werken maar ook in jouw eigen manier van lanceren.

Ik ben wel benieuwd wat er bij je naar boven komt als je over lanceren nadenkt. 


Welke associaties heb jij bij deze term?
Wat vind jij licht en zwaar aan lanceren?

En als je kijkt naar wat je licht vindt, wat zou dit betekenen voor een lancering?

Vind je het bijvoorbeeld fijn om twee of drie keer per jaar je programma open te stellen en daarnaar toe te werken? Of geeft je dat teveel druk en wil je liever een een opengesteld programma? Zodat je klanten op ieder moment in kunnen stromen?

En hoe ga je dan de urgentie creëren zodat ze alsnog ja zeggen?

Vind je het spannend om een aanbod te doen via een webinar of een event?

Welke elementen kun je voor jezelf uitkristalliseren die voor je kunnen werken in een lancering?

Ook al wil je je intuïtie volgen, dan nog hoeft dat niet te betekenen dat je maar wat doet. Sterker nog, het kan heel goed werken om een lanceerplan voor jezelf te maken. Vervolgens is het ook fijn om jezelf tijdens de lancering wat vrije ruimte te geven om bij te sturen waar nodig. Je hoeft jezelf niet helemaal strak in een keurslijf te plaatsen. Sterker nog, dat is voelbaar. Het meest lastige is namelijk dat je wel een lanceerstrategie kunt bedenken maar dat als je de resultaten graag wil, dat de sleutel zit in het laten ontstaan. Het vertrouwen hebben dat het komt en het gewenste resultaat vervolgens weer los te laten.

Lanceren kan een mentaal spelletje worden. En zeker wanneer je graag wil werken met de law of attraction, dan kan je jezelf wel eens helemaal gek maken. Want je manifesteert het toch? Waarom komt het dan niet? Je doet toch zo je best? En hoe verstrikt kan je raken in het idee dat anderen moeiteloos met hun vingers knippen en een nieuwe klant hebben en jij het hele loslaten en accepteren dat het tijd nodig heeft niet onder de knie hebt?

Een van de grote sleutels is plezier. Wanneer jij er geen plezier in hebt is dat in alles voelbaar. Wanneer je in angst zit en bang bent dat er niet voldoende klanten instappen. Dat je onzeker bent of het wel goed genoeg is. Dat je het geld echt nodig hebt. En al dat soort hele logische gedachten. Dit zorgt ervoor dat je zelf geen plezier meer hebt in het hele proces. Maar dat het ook de stroming volledig blokkeert. Je weet zelf dondersgoed bij anderen wanneer je ze volledig onthecht iets ziet aanbieden. Alsof het niet uitmaakt of je wel of niet meedoet. Dat het leuk zou zijn als je erbij bent. Maar dat het totaal niet nodig is. Voor hun zelfvertrouwen. Gevoel van eigenwaarde. En dat ze het geld leuk vinden maar niet nodig hebben. Dat gevoel. Dat het niet uitmaakt. Dat is enorm aantrekkelijk voor potentiële klanten. Hoe harder je het wil. Hoe meer je het afdwingt. En hoe minder het naar je toe kan komen. Geloof me, ik heb mijn eigen weg hier ook in bewandeld. Soms wilde ik iets zo graag dat mijn enthousiasme de stroming alleen al blokkeerde. Maar jouw eigen mindset, vertrouwen en plezier zijn in mijn ogen de grootste succesfactor van een succesvolle lancering.

Mag het ook op een later tempo naar je toe komen? Stel je voor dat je voelt en weet dat de klanten altijd zullen komen. Op hun moment. Dat de timing hierin altijd klopt. Dan kun je ook meer ontspannen in het moment. Wanneer je met een bepaalde startdatum werkt wil je heel graag een bepaald aantal klanten voor die datum. Maar stel je voor dat het echt niet uitmaakt, dat ze misschien alsnog later mogen inhaken, of dat je sowieso start vanaf een groepje van 2. Dat het je niet uitmaakt, zo zet je de deur open naar meer.

Zo heb ik een bepaalde intentie met mijn membership. Iedere maand is mijn intentie om 5 nieuwe klanten te verwelkomen. Een van mijn strategieën om dit te kunnen realiseren is om iedere maand een webinar te organiseren. Daarnaast wil ik advertenties gaan inzetten om de aantallen te vergroten die uiteindelijk mee zullen doen aan het webinar. En wil ik mijn podcast en vernieuwde e-book toe laten leiden naar het webinar. Maar voor mij is dit een groeiproces. Voor nu is alles daarin goed. Als ik zelf hier maar in groei. En ik weet dat de community gaat groeien. Sowieso. Wat als ik de druk nu volledig op dat ene webinar zet? Dan kan ik er zelf niet van genieten en gaan de resultaten zeker niet meewerken. Nu heb ik de intentie voor de hele maand gezet. En ben ik ervan overtuigd dat het me gaat lukken. En als dat niet zo is, stel je voor het zijn er twee of geen. Dan nog heb ik het mega naar mijn zin in de community en alles wat ik ernaast doe. Het is een extraatje. En daarom geniet ik er ook zo van.

Werk van te voren een bepaald stappenplan uit voor jezelf. De stappen kunnen bestaan uit zaken waar jij blij van wordt. Dus misschien wil je iedere maand een blog plaatsen. En daarin een call to action naar een kennismakingsgesprek. Stel je doel is drie gesprekken per maand en minimaal 1 ja. Hoe kun je dan alle acties die je uitvoert in je lanceringsplan, in jouw stappenplan naar dit doel, uitwerken in een behapbaar plan?

Ik ben de laatste die zal zeggen dat er geen handige en goede strategieën zijn die je zou kunnen volgen. Je hoeft absoluut niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn al zoveel ondernemers je voorgegaan en hebben zoveel getest en ervaren wat wel en niet werkt. Je kunt online een heleboel lezen en vinden wat werkt. Stel je voor dat je het toch wat ongrijpbaar vindt, dan zijn er zeker lanceerstrategieën waar je inspiratie uit kunt opdoen. Een van de meest succesvolle en populaire strategie is die van Jeff Walker. Zijn strategie heet de “Product launch formula”. Deze formule helpt je met het stap voor stap uitwerken van een lancering voor een dienst of product. Zeker interessant om hier meer over te lezen.

Er zijn ook ongelofelijk veel theoretische kaders die je in richting en houvast kunnen geven.

Ik vind het zelf ook belangrijk om te leren en de verschillende opties te onderzoeken. Maar de bedoeling van deze module is dat ik je vooral zelf wil laten onderzoeken wat voor jou werkt. Kan het sneller? Kan het helpen om een formule van iemand anders te volgen? Kan het voor je werken om te leren van de beste? Zeker weten. Maar altijd in combinatie met jouw eigen wijsheid. Jouw eigen kompas. En aftastend wat voor jou werkt. En voor je ideale klanten.

Wanneer je een lancering gaat voorbereiden is het handig om de volgende stappen hierin mee te nemen en te bedenken hoeveel tijd je zelf hebt en nodig hebt voor deze stappen. 

  1. Prelaunch 
  2. Launch fase
  3. Postlaunch fase 

Het is belangrijk om je publiek alvast kennis te laten maken met je idee, het zogeheten warm maken van je publiek. Dat doe je door enerzijds de spanning op te bouwen richting de lancering maar ook alvast door waarde te delen. Dit komt ook terug in de formule van Jeff Walker. Dit is de pre-launch. Dus voordat je de lancering start heb je een periode waarin je af en toe al iets deelt over je nieuwe plannen. Zo kun je alvast een tipje van de sluier oplichten en weet je publiek dat er iets aankomt. Je weet ondertussen vast wel dat een volger niet zomaar in een klik klant wordt. Hier is herhaling en vertrouwen voor nodig. En ook het juiste moment. Consistentie is een van je grootste succesfactoren. Herhaling in je boodschap is iets wat we vaak toch nog wel lastig vinden. Want we willen anderen niet overspoelen. Maar het blijkt wel echt nodig te zijn om iemand een aantal keer dezelfde boodschap te vertellen. Denk maar hoe je zelf tot een beslissing komt om je ergens voor aan te melden of niet. Om een aankoop te doen of niet.

Een beetje een gekke vergelijking misschien. Maar ik wil al meer dan een jaar een lila trui. Niet echt een grote aankoop zul je zeggen. En toch zag ik iedere keer net niet degene die ik graag wilde. Ik keek om me heen in winkels en online. En iedere keer klikte ik weer weg. Tot dit weekend. Zonder gekheid, maar ik heb misschien wel 50 keer gezocht het afgelopen jaar op een lila trui. En normaal ben ik iemand die heel snel kan kiezen. Met mijn nieuwe podcast microfoon had ik online om advies gevraagd, vervolgens ben ik precies diegene (wel in een andere kleur) gaan bestellen. Binnen 5 minuten was ik klaar. En dit heeft vrij weinig te maken met een lancering. Maar wel met het keuzeproces. Dit werkt voor ons allemaal anders. En toch kan je hier al een aantal dingen uithalen voor jezelf.

We verwachten altijd dat klanten per direct instappen of ja zeggen zodra je iets lanceert. Want jij weet en voelt aan alles dat zij de perfecte doelgroep zijn. Dat je ze zo goed kunt helpen. En je had ze zelf al bijna op de lijst gezet. Omdat jij aan alles voelde dat dit een ja zou worden. En waarom komt niet iedereen direct over de brug? En vliegen de aankopen om je oren? Het is allemaal niet zo simpel als dat. 

Even terug naar de stappen die je voor jezelf uit kunt werken. Kijk wat je voor de daadwerkelijke lancering kunt laten vallen en op welke plek. Wat kun je alvast delen over je plannen? Hoe ziet je lancering eruit? Welke stappen ga je zetten? Hoe lang gaat het duren? En wat gebeurt er vervolgens? Sluit je de deuren en kan er niemand meer in? Of komt er een interesselijst voor geïnteresseerden die net te laat waren? Of mogen ze nog binnendruppelen? Wat ga je hiermee doen? 

Het werkt enorm goed om eerdere ervaringen van klanten te laten zien tijdens je lancering. Dit kun je online laten zien via social media maar ook op je salespagina bijvoorbeeld. Sterker nog, het liefst overal.

Kijk na een lancering direct naar de resultaten. Waar kwamen je inschrijvingen en klanten vandaan? Welk kanaal heeft het beste gewerkt? Welke mails waren het sterkst? En wat heeft onvoldoende opgeleverd? En hoe komt dat volgens jou? 

Kijk ook zeker naar wat heeft gewerkt en hoe je dit kunt meenemen en uitbouwen voor de volgende ronde. Heb je voldoende tijd besteed aan de stappen en de lancering zelf? Wat wil je de volgende keer anders doen? En plan alvast de volgende ronde. En neem hierin de cyclus van voorbereiden, uitdenken en uitwerken, testen en bijsturen mee. Zodat je iedere lancering sterker wordt. 

 

Vaak zeggen we tegen onszelf dat we het antwoord niet weten. Of dat we geen idee hebben welke kant we op moeten. Als er keuze voor je ligt kan het verleidelijk zijn om het bij anderen neer te leggen. Te overleggen wat je zou kunnen doen. Het is sowieso fijn om je stappen en strategie te bespreken met anderen want samen zie je altijd meer. Maar in eerste instantie geloof ik erin dat je zelf heel goed het antwoord weet. En hoe je bij jezelf te rade kunt gaan is best makkelijk. Wanneer je bijvoorbeeld een keuze te maken hebt kun je de verschillende opties op briefjes noteren.

Dus je schrijf bijvoorbeeld ‘ja’ of ‘nee’ op. Vervolgens leg je de briefjes opgevouwen op de grond en ga je met gesloten ogen voor een van de briefjes staan. Je vraagt jezelf als het ware of optie a de beste optie voor je is. Je wacht rustig af en als het goed is gaat je lichaam reageren. Zonder dat je het bewust stuurt reageert je lichaam op de vraag. Je beweegt naar voren toe wanneer het antwoord ja is en naar achteren wanneer het nee is. Soms voel je dat je wankelt of wiebelt. En wanneer je de andere briefjes afgaat wordt het al snel duidelijk wat het antwoord voor je mag zijn.

Ik ben benieuwd wat voor inspiratie je meeneemt in jouw manier van werken en lanceren. Veel plezier met ontdekken wat voor jou fijn werkt!