Naast mijn rol als strategisch sparringpartner waarbij ik vooral ondernemers 1-op-1 begeleid, is er een nieuwe route ontstaan: de rol van co-coach. Daarbij begeleid en coach ik ook klanten van mijn klant. In deze blog leg ik uit wat een co-coach is, hoe je deze kunt inzetten in je groei als ondernemer en waarom dit een krachtige manier is om te groeien. In de online ondernemerswereld is dit een rol die steeds meer wordt ingezet. En ik vind het oprecht zo’n leuke rol. Vandaar dat ik er graag wat meer over wil delen.
De afgelopen jaren heb ik een enorme zoektocht doorgemaakt. Ik was nooit een standaard Virtual Assistant, maar paste ook niet helemaal in de rol van Online Business Manager. De rol van strategisch sparringpartner past me beter. Mijn rol is altijd duidelijk voor mijn klanten, maar blijft moeilijk te vangen in een titel. Wat ik doe, past niet in een standaard hokje. En dat heeft me lange tijd beziggehouden. Totdat ik dit voorjaar besloot. Dat ik niet in een hokje wil passen. En mijn horizon wil verbreden. Ik heb nu twee hele leuke samenwerkingen als co-coach waar ik super blij van word. En dat past me ook gewoon super goed.
Wat is een co-coach?
Een co-coach is iemand die samen met jou jouw klanten bedient, jouw service versterkt en jouw expertise aanvult. Waar een VA zich richt op uitvoerende taken en een OBM zich bezighoudt met processen en management, staat een co-coach naast jou in de inhoudelijke begeleiding van je klanten.
Denk bijvoorbeeld aan:
Een businesscoach die klanten helpt met strategie, maar merkt dat sommige klanten ook diepere, persoonlijke blokkades hebben. Een co-coach kan dan als vertrouwenspersoon of sparringpartner fungeren op dat stuk.
Een coach die groepsprogramma’s draait en wil dat deelnemers meer begeleiding krijgen. Een co-coach kan tijdens de sessies betrokken zijn, extra sessies, Q&A’s geven of 1-op-1 werken met deelnemers.
Een ondernemer die maatwerktrajecten aanbiedt en zijn klanten niet alleen strategisch, maar ook praktisch wil helpen. Een co-coach kan extra sessies doen en klanten helpen met implementatie.
Een co-coach is iemand die meedenkt, meegroeit en op inhoudelijk vlak bijdraagt aan de kwaliteit van jouw aanbod. En bij de ene ondernemer zal dat niet nodig zijn en word je vooral ingevlogen op jouw expertise. En bij de ander mag je ook echt meebouwen.

Hoe kun je een co-coach inzetten in je bedrijf?
Als (online) ondernemer kun je een co-coach op verschillende manieren inzetten, afhankelijk van wat jij en je klanten nodig hebben.
1. Onderdeel van een groot team
Sommige ondernemers werken al met een team van VA’s, OBM’s en andere specialisten. Een co-coach voegt hier een extra laag aan toe: iemand die bijvoorbeeld meedenkt over de strategie en daarnaast helpt om klanten te begeleiden met hun groei. In grote programma’s of masterminds kan een co-coach bijvoorbeeld een rol spelen door extra begeleiding te bieden, klanten individueel verder te helpen of een andere invalshoek te brengen.
2. De enige andere schakel in je bedrijf
Niet iedereen werkt met een groot team. Sommige ondernemers werken grotendeels alleen, maar merken dat ze niet meer alles zelf willen of kunnen doen. Een co-coach kan dan een perfecte aanvulling zijn om je expertise uit te breiden maar ook om het bedrijf schaalbaarder te maken. Door een co-coach in te zetten, kun je als ondernemer meer klanten helpen zonder dat de kwaliteit van je dienstverlening achteruitgaat.
3. Voor schaalbare groei zonder concessies te doen
Veel ondernemers lopen tegen de grens van hun eigen capaciteit aan. Ze willen hun klanten niet minder aandacht geven, maar merken wel dat ze meer aanvragen krijgen dan ze aankunnen. Een co-coach zorgt ervoor dat je méér mensen kunt helpen zonder zelf overbelast te raken.
Bijvoorbeeld:
Je kunt 1-op-1 werken met je klanten, terwijl je co-coach groepsbegeleiding doet.
Je kunt je focussen op strategische sessies, terwijl je co-coach klanten helpt met implementatie.
Je kunt een exclusief high-end aanbod ontwikkelen, terwijl je co-coach een wat laagdrempeliger traject begeleidt.
Op deze manier maak je je bedrijf niet alleen schaalbaarder, maar zorg je er ook voor dat de kwaliteit hoog blijft en klanten de aandacht krijgen die ze nodig hebben. En daarnaast hangt niet alles maar af van jou als ondernemer zelf.
De voordelen van werken met een co-coach
Een co-coach inzetten brengt een aantal grote voordelen met zich mee:
Je kunt meer klanten helpen zonder zelf overbelast te raken.
Je breidt je expertise uit zonder alles zelf te hoeven leren.
Je verhoogt de kwaliteit van je aanbod, omdat klanten meer begeleiding krijgen.
Je creëert meer vrijheid in je bedrijf, omdat je niet overal zelf bij hoeft te zijn.
Het belangrijkste is dat je met een co-coach iemand naast je hebt die dezelfde normen en waarden deelt, die jouw visie begrijpt en die de kwaliteit die jij voor ogen hebt, waarborgt of zelfs verhoogt.
Waarom deze rol als co-coach perfect bij mij past
Sinds een paar jaar ben ik betrokken als strategisch sparringpartner bij ondernemers. Ik help hen richting en structuur aan te brengen in hun groei. Maar ik merkte ook dat er iets miste: ondernemers willen niet alleen sparren, ze willen ook iemand die naast hen staat en helpt om hun klanten écht naar een hoger niveau te brengen.
Deze rol van co-coach is nog pionieren. Het is iets wat ervaren ondernemers soms intuïtief voelen dat ze nodig hebben, maar waar nog niet altijd een vaste vorm voor is.
Toch zie ik dat het werkt. Ik ben inmiddels bij verschillende ondernemers op verschillende manieren betrokken als co-coach. Ik vind het zo’n bijzondere aanvulling op wat ik al doe.
Over mijn werkwijze als co-coach
Mijn werkwijze als co-coach is direct, doelgericht en gebaseerd op samenwerking. Ik ben er niet om je te vertellen wat je moet doen, maar om je te helpen de antwoorden in jezelf te vinden en direct in actie te komen.
Met mijn ervaring als ondernemer, VA en OBM weet ik wat er nodig is om een online bedrijf van de grond te krijgen en te laten groeien. Ik ben breed inzetbaar en heb zowel de strategische visie als de praktische ervaring om je te helpen de juiste structuur neer te zetten.
Wat klanten in mij waarderen, is mijn vermogen om snel door te dringen tot de kern van de zaak en samen met hen een plan te maken dat niet alleen ambitieus is, maar ook uitvoerbaar. Mijn coaching is hands-on en resultaatgericht, waarbij ik zowel de grote doelen als de noodzakelijke stappen voor de uitvoering scherp in de gaten houd.
Ondernemers kiezen voor mij omdat ik hen niet alleen help hun bedrijf te laten groeien, maar ook omdat ik ze uitdaag om het beste uit zichzelf en hun onderneming te halen.
Ben jij klaar om met een co-coach te werken?
Herken je jezelf in het gevoel dat je meer klanten wilt helpen, maar niet wilt inleveren op kwaliteit? Wil je je aanbod uitbreiden, zonder dat je bedrijf alleen maar zwaarder aanvoelt?
Dan is het misschien wel tijd om na te denken over het samenwerken met een co-coach.
Of je nu een high-end 1-op-1 traject hebt of een groot groepsprogramma runt, een co-coach kan je helpen om méér te betekenen voor je klanten zonder dat alles op jouw schouders blijft liggen.
Ik help je hier graag bij. Met de kwaliteit die ik wil bieden heb ik hier nog wel uiterst beperkt plek voor, zeker met de klanten die ik hier al mee help.
Wil je ontdekken of een co-coach bij jouw bedrijf past? Ik denk graag met je mee.