Alles valt of staat met het huidige vertrekpunt. Je voelt dat er verandering nodig is. Maar je weet niet goed hoe je daar moet komen. En wie je kan helpen om verder te komen.
Het vertrekpunt is zo belangrijk om de volgende redenen. Heb je al eerder met een business coach samengewerkt? Wat was hierin je ervaring? En wat mis je dan op dit moment in je bedrijf? En heb je al een team of hier eerder ervaring mee opgedaan?
Het is ook niet altijd of-of. Sommige van mijn klanten hebben in het verleden ook met business coaches samengewerkt. En met mij als Online Business Manager. En nog steeds. Soms zit er dan een kleine overlap in onze samenwerking. En probeer ik dat altijd duidelijk uit te filteren. Dat we niet al te veel dubbele dingen naast elkaar gaan lopen zeggen. Ik vraag dan altijd uit wat mijn klant met de business coach voor strategie heeft bepaald. Zodat we daar verder op kunnen bouwen bijvoorbeeld.
Je eerdere ervaringen hebben vaak invloed op je vervolgstappen en keuzes. Er zijn veel ondernemers in mijn netwerk die helemaal geen behoefte (meer) hebben aan coaching. Maar wel een sparringpartner missen in hun ondernemerschap. Dit missen in hun huidige leven en team. Je kunt dus kijken naar je eerdere ervaringen maar ook naar wat je prettig vindt in samenwerkingen. Wil je iemand die naast je staat of is het vooral fijn om je perspectief flink te vergroten? Ben je op zoek naar iemand die alles op scherp zet of wil je iemand die met een extra paar ogen meekijkt naar de dagelijkse gang van zaken.
Wil je optimaliseren of vooral groeien. Wil je uitbouwen wat er al is of een volledige veranderingen doorvoeren in je bedrijfsvoering.
Dit kan je helpen met het maken van je keuze:
> Bepaal je budget. Wil je een eenmalige investering doen of heb je ruimte voor een maandelijkse kostenpost in structurele ondersteuning? Het kan natuurlijk zo zijn dat je ruimte hebt voor beide. Kijk dan vooral naar wat je hoopt dat beiden opleveren. En moet het allebei naast elkaar lopen of heb je hierin een bepaalde volgorde voor ogen? Alles kan. Jij bepaalt. Als OBM of Coach is het ook fijn om dit te weten hoe je hierop in kan spelen in een potentiële samenwerking. Zodat je het echt makkelijker kunt maken voor je klant.
> Bepaal je hulpvraag. Heb je een hele duidelijke en concrete hulpvraag? Of merk je dat er verschillende dingen zijn waar je tegenaan loopt? En op welk front ligt deze behoefte? Aan de voorkant of meer aan de achterkant van je bedrijf?
> Kijk om je heen. Zijn er ondernemers die leven en ondernemen zoals jij dat voor ogen hebt? En wat hebben zij aan keuzes, stappen en investeringen gemaakt? Kijk eens naar hun team of investeringen. Je kunt het ook altijd vragen wie of wat ze verder heeft geholpen. Je hoeft niet altijd het wiel alleen uit te vinden. Het kan al zo helpen om eens bij anderen na te gaan en te vragen hoe zij bepaalde stappen hebben gezet en wie ze daarmee geholpen heeft.
> Schets verschillende scenario’s. Wat betekent het wanneer je er niets mee doet? Wat kost het je en wat levert dit je op wanneer je het zo laat? Hoe ziet je ideale situatie eruit? En stel dat je niet hoeft te kiezen: wat zou je dan het liefste willen. En wat hoop je dan dat het je brengt?
Hoe duidelijker jij weet wat je wil en nodig hebt. Hoe beter je je hulpvraag kunt definiëren.
Het grootste verschil tussen een Business Coach en een OBM
Het grootste verschil wat ik vaak tegenkom is dat een OBM je bijvoorbeeld helpt met het aansturen van je team of projectmanagement. En het managen van de dagelijkse operatie. Maar ook bij wat er in de praktijk komt kijken bij het doorvoeren van je strategie. En een Business Coach is vaak heel goed in het helpen met het uitstippelen van een strategie.
Maar dan ligt er vaak nog een vraag hoe je deze strategie vervolgens toepasbaar maakt. Daar kun je dan met een Online Business Manager mee aan de slag in je team.
Er is nog een extra optie en dat is Strategisch Business Management. Dat is een verdiepingsslag die ik zelf zag in de behoeftes binnen de markt. Maar ook in wat ik graag wilde bieden. Waarin ik zit op het managen van groei in plaats van het aansturen van je team.
Want waar business coaches aanhaken op expansie. Kijk ik naar de draagkracht die nodig is bij de ondernemer zelf, het team en de achterkant van het bedrijf om deze groei vervolgens te kunnen managen.
Het vraagt namelijk veel om te groeien. Het advies is makkelijk gegeven om ‘keer 10’ te gaan. Maar wat er vervolgens moet gebeuren om dit ook daadwerkelijk te kunnen leveren. Dat is een vervolgstap.
Zoals je ziet zijn het in mijn ogen verschillende disciplines. En tegelijkertijd ligt er altijd een overlap in deze rollen. En iedereen is ook gewoon anders. De ene OBM denkt ontzettend strategisch mee in het ontrafelen van wat er nodig is om de langere termijn groei uit te werken. De OBM kijkt ook vaak naar binnen in het bedrijf. En de Business Coach, natuurlijk is dit ook niet zo zwart-wit, denkt hierin vaak wat meer naar buiten toe.
Verschillende budgetten binnen het bedrijf
Om de vraag van deze blog goed te kunnen beantwoorden wil ik ook nog wat meer context schetsen. Mijn ervaring is namelijk dat ondernemers een budget hebben voor de verschillende onderdelen in hun bedrijf. Ze hebben per jaar een verlanglijstje waar ze in willen investeren. Dat is bijvoorbeeld een opleiding, business coaching, een retraite, een live dag, events of een certificering. Alles om ze te helpen met het laten groeien van hun onderneming.
Een prioriteitenlijstje met wie ze willen samenwerken, wanneer en waarom.
Naast investeringen zijn er nog de terugkerende en eenmalige kosten zoals de kosten om programma’s en groepen te laten draaien. Denk aan locaties, fotografie, catering maar ook systemen en programma’s. Advertenties. Hier is ook vaak wel een potje voor.
En dan heb je nog de categorie ondersteuning zoals het werken met een VA, het inhuren van een advertising bureau en het werken met een business partner, sparringpartner, OBM. Hierbij kun je ook nog denken aan een technisch VA, een designer, een copywriter, een websitebouwer. Nou ja, je kan het zo gek niet verzinnen en je kunt het wel uitbesteden.
Weet in welke categorie je valt als OBM of Coach
Ik ben er door de jaren heen echt van overtuigd geraakt dat het belangrijk is om te beseffen in welke categorie je valt aan de supportkant. Maar het is minstens net zo belangrijk om te weten op welk punt je welke keuze maakt als ondernemer zijnde. Want binnen elke categorie is er budget, naargelang het type ondernemer en de fase waar hij of zij in zit.
En wanneer je wil concurreren met investeringen, bijvoorbeeld, is dat vaak een wat vollere markt. Want dan zijn er nog een heleboel andere opties die de ondernemer onbewust naast elkaar zet waar ze ook allemaal in kunnen investeren.
En dan is opeens het investeren in je werkprocessen, het inrichten van een goede structuur in je business een stuk minder sexy dan dat geld aan een coach geven die je indirect belooft te groeien met je omzet of winst. Mijn persoonlijke ervaring hierin is dat het lastiger is om in deze categorie te ‘concurreren’.
En wanneer je jezelf in de support hoek schaart wordt het al interessanter, want dat is iets waar een ondernemer vaak sowieso wel een potje voor heeft. En als het niet nu is, wel voor ogen heeft in de toekomst. Vaak zelfs structureel. Omdat ze het niet zelf willen doen. En niet meer alleen willen bedenken.
Stel je voor dat je op dit moment twijfelt, dan hoop ik je met dit blog wat verder te helpen in je zoektocht. En mocht je na het lezen nog vragen hebben, je kunt me altijd een berichtje sturen.
Hoe kan ik je hiermee helpen?
Als Strategisch Business Manager begeleid ik ervaren ondernemers die in een groeifase zitten, tegen hun plafond aanzitten en een (aantal) Big Leaps te maken hebben. Het verschil met een business coach en VA? Is dat ik er precies tussenin zit. Ik vertaal de strategie naar concrete acties en kan deze vervolgens coördineren en uitwerken in de groei van het bedrijf. Ik begeleid ondernemers onder andere in het uitbouwen van hun team.
Daarnaast ben ik mentor voor ervaren VA’s en OBM’s die door willen groeien in hun rol en met hun bedrijf. Die voelen dat ze klaar zijn voor een volgende stap. Dit doe ik 1-op-1 en op basis van maatwerk.
Wil je kennismaken? Dat kan. Hier boek je een kennismakingsgesprek.